Správný tlak může ovlivnit nejen spotřebu, ale taky jízdní vlastností nebo komfort. Jak se má správně nahustit pneumatika, aby všechny tyto hodnoty vycházely kladně?
Jaké mají nahuštěné pneumatiky vliv na spotřebu
Články na téma huštění pneumatik:
- Tabulka huštění pneumatik
- Jak správně hustit pneumatiky
- Nahuštění pneumatik a vliv na spotřebu
- Jak poznat nízký tlak v pneumatikách
- Podhuštěné pneu a jejich důsledky
- Nízký tlak v pneumatikách, jak jej poznat?
- Vliv nahuštěných pneumatik na spotřebu auta - právě čtete
- Co způsobují přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky
- Ryobi R18I 18V – test kompresoru na foukání pneu
Jak často kontrolovat tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách by se měl v ideálním případě kontrolovat na studených pláštích před každou jízdou. V tom méně ideálním, ale reálnějším případě je doporučeno tlak kontrolovat alespoň jednou za dva týdny, tedy minimálně dvakrát za měsíc. Kontrolovat tlak klasickým ručičkovým manometrem by neměli dělat pouze řidiči se staršími auty (které byly vyrobeny před rokem 2012 – zde totiž nebyl povinný senzor ztráty tlaku v pneu), ale také s novějšími auty – ne sice tak často, ale občas zkontrolovat tlak není od věci.
Správné hodnoty tlaku pneumatik je možné najít na dveřích řidiče, na B sloupku ve spodní části, na víčku od nádrže, v uživatelské příručce nebo na internetu. Pozor, mohou se zde ale nacházet jiné jednotky. Bary a atmosférický tlak je prakticky shodný - 1 bar = 0,98 atm. Kilopascaly se počítají podle vzorce 1 bar = 100 kPa.
Nízký tlak v pneumatikách
Podhuštěná pneumatika zvyšuje valivý odpor – jelikož se vozovky dotýkají i části, které by se jí dotýkat neměly. Tím dochází k nadměrnému opotřebování pláště a ke zvýšení spotřeby vozidla. (Od roku 2012 mají pneumatiky energetický štítek, který je veden od hodnoty A do G - kdy rozdíl mezi jednotlivými stupni je asi 0,1l na 100 km). Někteří odborníci dokonce uvádí, že i o jednu desetinu nižší tlak může spotřebu paliva zvýšit o 1 % (správným tlakem v pneumatikách tak můžete ušetřit klidně i 20 % paliva). Nízký tlak v pneumatikám může způsobovat také pomalejší odezvu volantu a takto líné řízení může ve výsledku skončit nehodou. Brzdná dráha se na podhuštěných pneumatikách může prodloužit klidně až o čtyři metry.
Vysoký tlak v pneumatikách
Do pneumatik je také možné pustit více vzduchu, než je zdrávo. V takovém případě hovoříme o přehuštěných pneumatikách. Přehuštěné pneumatiky svůj vzorek více sjíždí v jeho střední části a tím dochází k nadměrnému opotřebování. Pneumatiky hůř pohlcují nárazy a zdají se být hlučnější. Přehuštěné pláště mají menší styčnou plochu s vozovkou a mohou být v krizových situacích špatně ovladatelné. Brzdná dráha se může také prodloužit, a kromě plášťů na „tvrdé pneumatiky“ trpí také celý podvozek.
Rozdíly přehuštěných / podhuštěných pneumatik si můžete pro lepší pochopení vyzkoušet například na horském kole.
Zdroj médií: Depositphotos.