Správně nahustit pneumatiky u auta není nic těžkého. Ale problematika onoho „správného tlaku“ je mnohdy složitější, než se může zdát. A může se projevit na jízdních vlastnostech vozu, na komfortu na palubě a v neposlední řadě i na spotřebě.
Nahuštění pneumatik a vliv na spotřebu
Články na téma huštění pneumatik:
- Tabulka huštění pneumatik
- Jak správně hustit pneumatiky
- Nahuštění pneumatik a vliv na spotřebu - právě čtete
- Jak poznat nízký tlak v pneumatikách
- Podhuštěné pneu a jejich důsledky
- Nízký tlak v pneumatikách, jak jej poznat?
- Vliv nahuštěných pneumatik na spotřebu auta
- Co způsobují přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky
- Ryobi R18I 18V – test kompresoru na foukání pneu
Tlak v pneumatikách bychom měli kontrolovat správně před každou jízdou, ve skutečnosti stačí jednou za 14 dní až měsíc. Doporučený tlak najdeme obvykle buď v manuálu, na štítku na sloupku dveří u řidiče, případně na vnitřní straně víčka nádrže. Jenom si ohlídejte správné jednotky. Bary a atmosféry se prakticky shodují (1 bar = 0,98 atm) a s kilopascaly se to má tak, že 1 bar = 100 kPa. Můžete se ale setkat ještě s jednotkami inchesHg nebo inHg, což značí palce rtuťového sloupce. Každopádně 1 bar = 29,52 inHg. Pozor tedy, na jakou míru se na tlakoměru díváte, většinou mají stupnice třeba dvě. Při huštění pneumatik na benzínce byste se ale s ničím zákeřným setkat neměli.
Nedostatečný tlak v pneumatikách
Pokud budete mít pneumatiky podhuštěné, dočkáte se pocitově měkčí jízdy a větší nejistoty v zatáčkách (pláště budou mít tendenci se více deformovat) a samozřejmě naroste i spotřeba. Konkrétní data se rozcházejí, ale třeba dle Continentalu podhuštění pneumatik o 1 bar znamená pro průměrného řidiče (cca 20 tisíc najetých kilometrů ročně), že zaplatí o jednu nádrž za rok navíc. Brzdná dráha se ale prodlouží na morké vozovce zhruba o 10-15 %, což už je znát. Společně s tím se budou více opotřebovávat kraje plášťů.
Nadměrný tlak v pneumatikách
Tohle je poslední dobou u některých výrobců tak trochu v módě. Ne moc, ale předepisují správný tlak huštění pneumatik o malinko, třeba o 0,1 baru vyšší tlak, než dříve. Proč? Protože tvrdší pneumatika se lépe odvaluje a má menší kontaktní plochu s vozovkou. Což samozřejmě prospívá spotřebě a jde se tedy naproti i emisní normě. Drobné zvednutí tlaku se až tak negativně neprojeví prakticky na ničem, krom pohodlí. Tam umí i malý rozdíl udělat znatelně vyšší „drncavost“, a to zejména na menších nerovnostech.
V každém případě se u přehuštěných pneumatik budou více sjíždět středy a i jízdní vlastnosti se trochu odchýlí od optima. Brzdná dráha se o něco protáhne a přilnavost rovněž nebude ideální. Ani „přetlakování“ tedy rozhodně není ideální pro podvozek, který tím více trpí.
Zdroj médií: Depositphotos.