I když máte nové velmi kvalitní pneumatiky – pokud je ale nenahustíte na předepsaný tlak, nikdy nedosáhnete ideálních jízdních vlastností. A co potom jejich opotřebení.
Přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky - jak správně nahustit pneu?
Články na téma huštění pneumatik:
- Tabulka huštění pneumatik
- Jak správně hustit pneumatiky
- Nahuštění pneumatik a vliv na spotřebu
- Jak poznat nízký tlak v pneumatikách
- Podhuštěné pneu a jejich důsledky
- Nízký tlak v pneumatikách, jak jej poznat?
- Vliv nahuštěných pneumatik na spotřebu auta
- Co způsobují přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky - právě čtete
- Ryobi R18I 18V – test kompresoru na foukání pneu
Automobily, vyrobené po roce 2012 musí být vybaveny speciálním systémem, který neustále sleduje tlak v pneumatikách. Pokud tlak poklesne, upozorní systém řidiče rozsvícením kontrolky na palubním displeji. Někteří motoristé tento problém však často ignorují – co se může stát, když budete jezdit na podhuštěných nebo přehuštěných pneumatikách?
Přehuštěné pneumatiky
Přehuštěné pneumatiky – tedy takové pláště, které mají vyšší, než optimální tlak se mohou na první pohled zdát, že jsou hlučnější. S tím je spojený také fakt, že přehuštěné pneumatiky hůř pohlcují nárazy a může také snadněji dojít k poškození, či dokonce v krajních případech i k explozi. Přehuštěný plášť se více sjíždí po středové části a má menší styčnou plochu s vozovkou – kvůli tomu se může automobil hůře ovládat.
Podhuštěné pneumatiky
Druhý opačný extrém jsou podhuštěné pneumatiky. Ty se sjíždí mnohem víc na okrajích. Kvůli podhuštění toho se může zdát, že je řízení takzvaně gumovější – automobil se pohupuje v zatáčkách a reakce volantu může být opožděná. Brzdná dráha se v takovém případě prodlužuje klidně až o čtyři metry. Podhuštěná pneumatika také zvyšuje valivý odpor, čímž se přímo úměrně zvedá také spotřeba vozidla.
Opakovaně různí výrobci dělají průzkum ohledně správného tlaku v pneumatikách. Přes všechna opatření se ukazuje, že stále 50% - 60% evropských řidičů jezdí na - v nějaké míře - "podhuštěných pneumatikách". Ovšem před zmíněním nastavením evropské legislativy toto číslo bylo až ¾ uživatelů vozového parku v Evropě.
Jak správně kontrolovat
Pokud není vůz vybaven sledováním tlaku, doporučuje se tlak kontrolovat minimálně dvakrát do měsíce. Pokud vám na displeji svítí pořád pokles tlaku, může být poškozený či špatně zkalibrovaný senzor. Kontrola pneumatik se provádí buď kapesním, nejlépe ručičkovým manometrem. Měření se vždy provádí na nezahřátých pláštích a dofoukat, či upustit je můžete na čerpacích stanicích, kompresorem, nebo v pneuservise. Štítek se správným tlakem v pneumatikách najdete na dveřích řidiče, na B sloupku nebo na víčku od nádrže. Pokud správné hodnoty nenajdete, doporučujeme hledat v manuálu nebo na internetu.
Zdroj médií: Depositphotos.