Na nafukování kol auta není lepšího nástroje než malého kompresoru poháněného akumulátorem. Alespoň to je naše zjištění po redakčním testu jednoho z nich.
Test kompresoru na pneu Ryobi R18I 18V
Články na téma huštění pneumatik:
- Tabulka huštění pneumatik
- Jak správně hustit pneumatiky
- Nahuštění pneumatik a vliv na spotřebu
- Jak poznat nízký tlak v pneumatikách
- Podhuštěné pneu a jejich důsledky
- Nízký tlak v pneumatikách, jak jej poznat?
- Vliv nahuštěných pneumatik na spotřebu auta
- Co způsobují přehuštěné nebo podhuštěné pneumatiky
- Ryobi R18I 18V – test kompresoru na foukání pneu - právě čtete
Není nad akumulátorový kompresor
Kontrola tlaku v pneumatikách by měla být periodickou záležitostí, to znamená, že třeba jednou měsíčně by měl majitel vozu projít všechna kola, změřit tlak a alespoň vizuálně omrknout jejich stav. Ta, která nemají tlak dostatečný, je samozřejmě fajn dofoukat, což je ale docela otrava. Jaké jsou možnosti, že? Můžete jet na benzínku, použít kompresor se vzdušníkem, kompresor na 12 V do autozásuvky nebo využít služeb kompresoru akumulátorového.
Poslední možnost má řadu výhod, které ocení zejména vesničané. Předně – kompresor do autozásuvky je u baráku dost k ničemu ze zřejmého důvodu (absence autozásuvek v domě, na zahradě a v garáži). Když jsem tak potřeboval natlakovat domácí vodárnu, stál jsem před rozhodnutím, zdali pořídit velký kompresor s tlakovou nádobou, nebo kompresor bateriový. Zvítězila druhá možnost. Proč?
Kompresor na kola? Klidně na baterie
Hlavní výhodu spatřuji v mobilitě a přenosnosti. Nechci se nikde tahat s těžkým kompresorem se vzdušníkem, nechci být ani závislý na zásuvkách, ať už jakýchkoliv. Další pozitivum je, že kompresůrek i s baterií jsem schopen vzít do kufru auta bez toho, aby zabíral moc místa. Na dovolené se může hodit jednak třeba v případě defektu kola a potřeby ho dofoukat, ale i na pláži, když člověk potřebuje nafouknout lehátko. V době, kdy na dovolené naše rodina není, tedy drtivou většinu času, je kompresor v garáži a mohu ho velmi snadno přenášet všude tam, kde ho potřebuji. Při dofoukávání kol auta, ve sklepě u zmíněné domácí vodárny, nebo před domem, když potomek nazná, že pláště jeho bicyklu by měly být o něco tvrdší. A o značce Ryobi rozhodl fakt, že už do nich nějaké nářadí mám, funguje bezvadně, ale hlavně disponuji 18V akumulátory, takže kompresor můžu koupit bez něj. Akceptoval jsem i poměrně vysokou cenu, která je u značky běžná.
Kompresor samotný popravdě tak úplně malý není, na trhu je i řada daleko menších přístrojů. Tělo je samozřejmě z plastu, je na něm několik tlačítek, kolébkový přepínač a podsvícený displej. Zdůraznil bych ono podsvícení, protože to se sakra hodí, když potřebujete dofouknout kolo u auta třeba večer. Přístroj je vybaven i madlem, které přenášení usnadňuje. Jdou z něj dvě hadice – jedna pro foukání kol a ostatních věcí, kde jsou třeba vyšší tlaky, a druhá silnější, která slouží pro nafukování spíš do objemu. To znamená obvykle zahradní bazénky, lehátka a podobě. Velmi oceňuji, že kompresor zvládá i vyfukovat! Kdo někdy potřeboval složit lehátko do obalu, uzná, že dokonale z něj dostat vzduch je poněkud otravné a zdlouhavé. V případě Ryobi R18I 18V je to několikrát rychlejší, než nafouknutí. Co se mi líbí, je bytelnost kompresoru a fakt, že na jeho těle je uchyceno několik nejdůležitějších redukcí, takže je nemusíte tahat po kapsách. Ještě doplním, že 18V baterie se připevňuje ze spodní strany.
Celé to funguje tak, že buď se fouká/vyfukuje na nízkotlaké části, nebo na vysokotlaké a mezi těmito se přepíná vypínačem. Displej pak umožňuje nastavit si třeba požadovaný tlak v pneumatice, což je skvělé. Člověk u toho nemusí sedět, může třeba odběhnout a kompresor se včas vypne. Je tu ještě tlačítko na vypínání a zapínání, které slouží také k přepínání jednotek tlaku.
Zhodnocení
Po nějaké době používání jsem schopen udělat pár závěrů:
- Běžné dofouknutí všech kol je v pohodě, kompresor to zvládne, domácí vodárnu natlakuje na jednu malou baterii (1,3 Ah) několikrát. Vlastně nebyl za celou dobu používání úkol, který by na jeden malý akumulátor nezmákl.
- Sám se vypne při dosažení nastaveného tlaku spolehlivě.
- Neudrží nastavenou jednotku tlaku. Po „restartu“ jsou tam vždy zase PSI, ačkoliv naposledy zobrazoval displej bary na pascaly.
- U silnější hadice (té na nafukování lehátek) nemám příliš důvěru k jejímu materiálu respektive jeho tloušťce a mám obavy, že častým ohýbáním popraská. Taky je problém ji nějak rozumně namotat tak, aby neplandala a nepřekážela. Tedy ona vlastně až tak moc nepřekáží, ale zkrátka ji nelze zcela uchytit a zajistit.
- Kompresor se nepřehřívá. Nezaznamenal jsem, že by se vypnul z důvodu přehřátí nebo že by se nějak nebezpečně zahřál. Ano, zahřeje se, stejně tak tlaková hadička, ale ne nijak moc.
- Největší nevýhoda – cena akumulátorů. Rozumná kapacita, to znamená třeba 3 nebo 5 Ah, vychází na cenu 2–4 tisíce korun. Ryobi má sice velmi kvalitní baterie, ve srovnání například s Parkside, ale ty cenovky jsou fakt přestřelené. Kdo už něco z řady 18V má, může kompresor v klidu pořídit, pakliže si hodláte pořídit jenom a pouze kompresor s baterií, už bych se asi díval jinde.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.