Rok 2023 bude podle prognóz ekonomů pro spoustu lidí hodně složitý. Na nové auto nemá každý a i ojetiny jsou drahé, jako snad nikdy v historii. V inzerci se i přesto dá najít spousta aut, které spolehlivě poslouží a pořizovací cena nebude vysoká.
Nejlevnější spolehlivé ojetiny - které to jsou?
Články na téma výběr nejlepších ojetin:
- Nejlepší ojetá MPV
- Nejlepší ojetý hatchback
- Ojeté čtyřkolky – které jsou nejlepší?
- Nejlevnější spolehlivé ojetiny - právě čtete
- Nejspolehlivější ojetiny, které nezklamou
- Nejlepší ojetý hatchback – vyberte si ze čtyř
- Hledáte auto „na spotřebu“? Tady jsou tipy na nejlepší ojetiny
- Nejlepší ojetá auta MPV
- Nejlepší japonské ojetiny
- 3 tipy na nejlepší ojeté kombi
Napřed varování pro všechny koupěchtivé – vyhněte se rizikovým výbavám a věcem, které smrdí do budoucna průšvihem. Za pár tisíc rozhodně neseženete „voňafku“ ale spíš auto, které možná ještě jednou STK projde. Na hrbu bude mít pravděpodobně 200 tisíc kilometrů a více, proto nechtějte automat, což je potenciální riziko a netrvejte na nějaké honosné výbavě, jako je třeba automatická klimatizace. Stejně tak bychom se vyhýbali třeba střešním oknům.
Honda Jazz
Statisticky jedna z nejméně poruchových aut. Navzdory malému půdorysu se jedná o vůz s prostorným a chytře řešeným interiérem, který v pohodě odveze čtyři dospělé cestující. Co se týče motorů, tak zde nejde moc šlápnout vedle. Benzínové agregáty od Hondy jsou držáky, když je točíte, tak umí podat i solidní výkon a nemají závratnou spotřebu. Ohlídejte si akorát korozi a stav podvozku, protože náhradní díly jsou dražší než třeba u koncernu VW.
Nabídka nejlevnějších spolehlivých ojetin
Suzuki Ignis
Za zvláštními tvary se skrývá jednoduchá technika a benzinové motory, které vydrží neuvěřitelné věci. Uvnitř je místa tak akorát pro čtyři dospělé a z motorů bychom brali čtyřválcovou 1.3. VVT, která má krásně klidný chod, spotřebu zhruba 6-8 litrů a díky dlouhým převodům se s ní dá domluvit i na dálniční jízdě. Podvozek je bytelný a auto umí podržet i v zatáčkách. Souvisí s tím ale tvrdší naladění podvozku, které natřásáním zaznamená posádka na nerovnostech.
Škoda Fabia
Hledejte motor 1.4 MPI, který byl v první generaci fabie asi nejlepší volbou. Zapomeňte na úsporné diesely 1.9 TDI, 1.9 SDI a 1.4 TDI, ty budou třikrát stočené a těsně před smrtí. Kdo má fabii s naftovým motorem v dobrém stavu, ten ji dál rozhodně nepošle. Benzinová čtrnáctistovka není žravá, moc nejede, ale vydrží. Jedno citlivé místo ale přeci jenom má – někdy foukne těsnění pod hlavou. U ojetiny tedy zkontrolujte, jestli není voda v oleji a naopak. Podívejte se, jak jsou na tom prahy s korozí. Hnít začínají od předních blatníků.
Co první servis ojetiny?
Bokem si dejte alespoň pár tisíc na základní první servis auta. Bude to chtít minimálně vyměnit olej a všechny filtry. Pokud vám nějaké prostředky zbydou, klidně udělejte proplach motoru – vyměňte olej, jezděte dva tisíce kilometrů trochu ostřeji a pak ho vyměňte znovu. Motoru tím jenom prospějete. Od věci není ani výměna dalších provozních kapalin (brzdová a chladicí). Počítejte s tím, že možná budete muset řešit drobnější závady, to je u třeba patnáctiletých aut naprosto normální. Starší ojetiny však nejsou tolik procpané elektronikou a s trochou snahy a návodem z YouTube se toho spousta dá vyřešit doma v garáži nebo na zahradě před domem.
Zdroj médií: Depositphotos.