Obecně platí, jestliže natankujete palivo u nějaké neznámé a malé čerpací stanice, je možné, že její kvalita pohonných hmot nebudete úplně na špičkové úrovni. Samozřejmě tím nikoho nechceme očerňovat, ale ne vždy prodejci prodávají to, co mají.
Tankujete kvalitní palivo? Projevy auta prozradí, že možná ne
Články na téma pohonné hmoty:
- Jak poznat kvalitní palivo - právě čtete
- Benzín nebo nafta, co vyhrává?
- Paliva pro vznětový a zážehový motor
- Čím se liší zimní nafta a od kdy se prodává?
- Zimní nafta umí způsobit pořádné problémy
- Značení paliv není tak jednoznačné, jak na první pohled vypadá
- Přechodová nafta
- Filtrovatelnost nafty
- Arktická nafta – prodej není zákonem nijak nařízen ani regulován
- Od kdy se prodává zimní nafta?
- Syntetická paliva
- Výhody vysokooktanových paliv
- Přechodová nafta – od dnešního dne ji tankujete
Už je to nějaký ten pátek, kdy se označení pohonných hmot sjednotilo. Předně tomu tak bylo právě pro motoristy, aby se náhodou v zahraničí nestalo, že nebudou vědět co tankují a vlijí si do nádrže co nemají. Podle celoevropské normy lze tak rozeznat tato označení:
- Benzín - značení je vždy v kolečku a připadá na něj písmeno E + číslo (to ukazuje míru biosložky)
- Nafta - zde je poznávacím znamením čtverec se zaoblenými rohy a písmenem B + číslo
- LPG, CNG a jiná - pouhý kosočtverec se zkratkou pro alternativní palivo
Občas se stejně může stát, že nedopatřením natankujete jiné palivo než máte. Problém byste si měli všimnout raději hned než později. Jak se s tím vypořádat v klidu a bez stresu jsme probírali v jiném článku.
Vytvořte z běžného paliva prémiové pomocí aditiv
Dnes se máme zaměřit na to, jak tedy člověk může poznat, že tankuje špatné a nekvalitní palivo. Odpověď by mohla být jednoduchá. Jenže jak už to tak bývá, není. Každopádně, pokud si chcete být jistí, ještě než zasunete hadici do otvoru, můžete se podívat na stojanu po štítku ČSN EN 228 a 590. Ty deklarují kvalitu - nebo by alespoň měly.
A ještě než vůbec přijedete k čerpací stanici, která nespadá do širší sítě čerpaček, pak se můžete podívat na webové stránky České obchodní inspekce, která na nich uvádí takové benzínky, jejichž paliva nesplňují normy. Hodí se mít tedy čas od času přehled. Pokud byste jednou natankovali nekvalitní palivo, nic moc by se nestalo. Avšak z dlouhodobějšího hlediska to může být už problém. Naneštěstí se problém neukáže hned, ale až po čase.
Problémy s nekvalitním palivem
Tím největším strašákem je poškození motoru, které může přijít na řadu, pokud takové palivo tankujete často a dlouhodobě. To znamená velké opravy, které jsou také často dost finančně náročné. Na některých věcech se prostě nevyplatí šetřit, protože vysoká míra kalu (kvůli nečištění čerpacího zařízení nebo nádrže), ředění benzínu vodou nebo naopak ředění benzínem naftu, někdy se můžete setkat i s pojmem "pančovaný benzín" - ten se ředí technickým benzínem nebo toulenem, je prostě neadekvátní a někdo si chtěl pouze namastit kapsu na ostatních.
Jak to tedy poznáte? Zcela jasně, auto se začne chovat divně. Může se snížit výkon, při jízdě se auto začne škubat, zvyšuje se spotřeba nebo i kouřivost z výfuku a v neposlední řadě už třeba ani nenastartujete. Jakmile něco takového zpozorujete, raději zastavte a nechte auto odvést na prohlídku do servisu. Doma si můžete zkusit udělat i malý test. U čerpačky si natankujte do kanystru naftu a doma přes filtrační papírek přelejte trochu nafty. Hned poznáte, jestli se jedná o kvalitní palivo nebo ne. Pokud ano, na filtru nezbydou žádné nečistoty, jakmile ním nafta proteče. V opačném případě je to jasné.
Z těchto důvodů by bylo vhodné si ponechávat z každého tankování i doklad, abyste měli čím dokázat, že jste opravdu tankovali u té čerpačky, po jehož palivu si myslíte, že vám kleklo auto. Bez přímých důkazů byste se nemuseli dočkat uznání reklamace. Ale i tak nemusíte mít s dokazováním vyhráno.