🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Přechodová nafta je od dneška na čerpačkách

1. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (2) Tipy a rady Rádce motoristy

Dneškem počínaje začíná období, kdy si budete tankovat do dieselu jiné palivo, než jaké čerpáte od poloviny dubna do konce září. Jedná se přechodovou naftu.

Přechodová nafta je od dneška na čerpačkách

Proč je potřeba tankovat jinou naftu?

Problém s naftou je ten, že se v ní vyskytují parafíny. Za běžných teplot to ničemu nevadí. Jenže parafíny mají tendence se za teplot pod nulou od zbytku paliva oddělovat a vytvářet krystalky – jednoduše zmrznou.

Krystalky nejsou nikterak velké, jedná se spíš o takovou podivnou hmotu, na druhou stranu jsou krystalky natolik rozměrné, že umějí ucpat palivový filtr. Což je kámen úrazu, protože jakmile k tomu dojde, neprochází přes filtr ani tolik paliva, aby motor zvládl běžet na volnoběh, natož pak aby zvládl běžnou jízdu.

Projev „zmrzlé nafty“ je tedy buď, že motor nejde nastartovat, nebo motor nastartuje, ale vzápětí zhasne. Řešení je poměrně prosté. Stačí vůz přesunout do tepla nebo na oteplení počkat, krystalky se rozpustí, vše se vrátí do původního stavu a motor opět ochotně naskočí.

Aby k tomuto scénáři nedocházelo, mají čerpací stanice povinnost poskytovat v určitých obdobích naftu jinou, upravenou pro aktuální podmínky. Od dnešního dne, tedy od 1. října, musejí všechny čerpačky vydávat naftu přechodovou, následovat bude od 15. 11. nafta zimní a na některých stojanech v horských oblastech i nafta arktická. Naftu letní už neseženete. Přechodová nafta bude k dispozici ještě v jarním období, a to od 1. 3. do 15. 4., kdy vystřídá opět naftu zimní. Od 16. 4. už bude možné prodávat naftu letní.

Co je filtrovatelnost?

Filtrovatelnost nám udává, za jaké teploty ještě nafta projde filtrem. Je to laboratorní zkouška a rafinérie mají povinnost ji provádět u nafty, kterou distribuují na čerpací stanice. Pro přechodovou naftu platí mez filtrovatelnosti alespoň -10 stupňů.

Co s naftou letní?

Pokud máte v nádrži stále ještě naftu letní, můžete buď dotankovat naftu přechodovou, čímž posunete filtrovatelnost o něco níže, respektive na nižší teplotu. Případně doplňte do nádrže naftu prémiovou, jejíž filtrovatelnost je od -26 do -35 stupňů. A poslední variantou je prostý VIF. Toto aditivum obsahuje depresanty, které rovněž snižují bod, při kterém se začnou v naftě tvořit krystalky parafínů, o něco níže.

Zdroj info: cappo.
Zdroj médií: Depositphotos.
sedlacek jaroslav, 1. 10. 2024 9:14
Ode dneška tankování jiné nafty?? Mám to chápat tak, že benzínky letní naftu z nádrží vyčerpají,odvezou a zamění za přechodnou??
Jakub Mokříš, 1. 10. 2024 9:18
Ne, čerpačky se na to připravují dopředu. Takže ofiko ji tankujete od dnešního dne, reálně už třeba dva týdny.

Podobné články