Podívali jsme se na to, jak se na cestách do zahraničí nesplést a zvolit vždy to správné palivo. To znamená nenatankovat do naftového auta benzín a naopak. Jenže celá problematika, pokud jdeme do hloubky, je nečekaně složitá.
Onačení paliv v zahraničí má svá specifika
Články na téma pohonné hmoty:
- Jak poznat kvalitní palivo
- Benzín nebo nafta, co vyhrává?
- Paliva pro vznětový a zážehový motor
- Čím se liší zimní nafta a od kdy se prodává?
- Zimní nafta umí způsobit pořádné problémy
- Značení paliv není tak jednoznačné, jak na první pohled vypadá - právě čtete
- Přechodová nafta
- Filtrovatelnost nafty
- Arktická nafta – prodej není zákonem nijak nařízen ani regulován
- Od kdy se prodává zimní nafta?
- Syntetická paliva
- Výhody vysokooktanových paliv
- Přechodová nafta – od dnešního dne ji tankujete
Začneme ale hezky od začátku. Už nějakou dobu platí jednotné značení paliv v zemích EU, které se dále vztahuje na Island, Norsko, Lichtenštejnsko, Makedonii, Srbsko, Švýcarsko a Turecko. Značení se týká jak stojanů, tak i motorových vozidel, kde musí být štítkem jasně označeno palivo pro dané vozidlo určené, a to někde poblíž nádrže, nejčastěji v blízkosti jejího hrdla. Pravidlo platí od října 2018. Výrobci vozidel označují takto své výrobky už delší dobu, je to vcelku obvyklé. Děje se tak z důvodu, aby uživatel mohl jednoznačně vizuálně identifikovat na čerpací stanici palivo pro své auto a nemusel nad ničím spekulovat. Stačí si ohlídat, že se štítek na autě shoduje se štítkem na výdejním stojanu příslušného paliva.
Značení paliv
Benzín: E5, E10 a E85, označení je vždy uvedeno v kroužku. E zde značí Ethanol (biolíh).
Nafta: B7, B10 a XTL, označení je vždy uvedeno ve čtverci. B označuje Biodiesel. XTL je označení pro syntetickou naftu.
Alternativní paliva: H2, CNG, LPG, LNG, označení je vždy v pravoúhlém kosočtverci. Písmena zde označují palivo, respektive jeho druh.
Výše uvedené je patrně jasné, nicméně existují určitá specifika, která ze značení paliv dělají trochu guláš:
- Označení E5 a E10 je známé jako označení maximálního obsahu biolihu v benzínu (E5 do 5 % obsahu biolihu, E10 do 10 % obsahu biolihu). Jenže když se řekne A, je dobré říct i B. Ono totiž nejde jen o obsah biolihu, ale i o obsah kyslíku v palivu. E5 je označení benzínu, který má do 2,7 % kyslíku, E10 se musejí značit benzíny, které tuto hranici přelezou a zároveň nepřesáhnou 3,7 % kyslíku. Takže kdykoliv benzín splní i jen jednu z podmínek (tedy buď obsah biosložky, nebo obsah kyslíku) pro kterou spadá do kategorie E10, musí ho tak prodejce označit. Například ORLEN Benzina má ve svém sortimentu prémiový benzín Verva 100, který neobsahuje žádný biolíh, ale kvůli obsahu kyslíku nad 2,7 % se musí označovat symbolem E10.
- Ještě větší paradox mají na Slovensku. Jdou tam trochu jinou cestou snižování skleníkových plynů. Klasické benzíny tam mají do 10 % biolihu, takže jsou značeny E10. U prémiových benzínů, které mají do 2,7 % kyslíku, však označení E5 stále najdete.
- U nafty je to naštěstí o něco jednodušší. Valná většina u nás prodávané je B7, což opět označuje maximální podíl biosložky. V ČR se jako biosložky do nafty používají methylestery mastných kyselin se zkratkou FAME (fatty acid methyl esters).
- Na co si dejte pozor, jsou barvy pistolí na výdejních stojanech. Někteří lidé mají tendence se podle nich řídit (zelená pro benzín, černá pro naftu), nicméně žádná norma barvy pistolí neurčuje, a proto na ně nelze spoléhat. Viz. úvodní foto.
- Výdejní stojany musejí být označené výše uvedenými symboly, ale obchodní název paliva si může zvolit výrobce. Natural je takové naše české specifikum, v zahraničí ho nenajdete.
Normotvorné štítky
Samostatnou kapitolou, ale pro uživatele už jen spíš zajímavým detailem, jsou normotvorné štítky, které opět musejí být u každého paliva. Pro příklad – standardní benzíny se značí jako „BA 95 Super“, prémiové benzíny se značí jako „BA 98 Super Plus“ a podle normy musí dosahovat oktanového čísla výzkumnou metodou minimálně 98 jednotek. Norma nemá pravidla pro stooktanové benzíny, takže i ty jsou značeny jako „BA 98 Super Plus“.
Aditiva v palivech
Teď ještě velmi stručně k aditivům! Standardní paliva mají na čerpacích stanicích zpravidla stejný základ. Velcí hráči na trhu však i do standardních paliv přidávají svá aditiva, která více či méně vylepšují jejich užitné vlastnosti. Jinak je tomu u prémiových paliv, jejichž výrobu si od samotného začátku každá síť čerpacích stanic řeší po svém a o aditivaci ani nemluvě.
Složení aditiv je tajné a na veřejnost, potažmo ke konkurenci, nesmí proniknout. Aditivům budeme věnovat samostatný článek v budoucnu.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.