Každý stroj potřebuje ke svému správnému fungování palivo. Někdy ale ty klasické pohonné hmoty dokážou zastoupit i alternativní způsoby.
Jaká jsou paliva pro zážehový a spalovací motor
Články na téma pohonné hmoty:
- Jak poznat kvalitní palivo
- Benzín nebo nafta, co vyhrává?
- Paliva pro vznětový a zážehový motor - právě čtete
- Čím se liší zimní nafta a od kdy se prodává?
- Zimní nafta umí způsobit pořádné problémy
- Značení paliv není tak jednoznačné, jak na první pohled vypadá
- Přechodová nafta
- Filtrovatelnost nafty
- Arktická nafta – prodej není zákonem nijak nařízen ani regulován
- Od kdy se prodává zimní nafta?
- Syntetická paliva
- Výhody vysokooktanových paliv
- Přechodová nafta – od dnešního dne ji tankujete
Paliva jsou označována též jako pohonné hmoty. Ty se používají k pohonu tepelných motorů, jako jsou ty spalovací. Co natankovat do svého vozu většinou poznáte podle štítku na víčku od nádrže, nebo se stačí podívat na zadní stranu malého technického průkazu. Díky tomu budete vědět co a jak a nesáhnete náhodou po špatné tankovací pistoli, aby z toho nakonec nebyl průšvih.
Benzín
Toto palivo se používá v zážehových agregátech. Občas se do samotné tekutiny přidávají aditiva, aby se zlepšil výkon motoru. Benzin charakterizuje jeho oktanové číslo. Tato veličina vyjadřuje jakou má palivo odolnost ve směsi proti samozápalu - to se v motoru projevuje obvykle jako klepání. V Česku se můžete setkat s několika druhy.
Nejčastěji na čerpacích stanicích narazíte na Natural 95 s označením E5. Někteří ale dopřávají svému plechovému miláčkovi vyšší oktanové číslo a to 98.
Také čtěte
Nafta
Naftu najdeme nejen v motorech osobních automobilů, ale také se často používá v nákladní dopravě nebo třeba i v té lodní. Stejně jako do benzínu se pro zlepšení vlastností přidávají aditiva. I nafta má svou veličinu, která se označuje jako cetanové číslo. Číslo udává hodnotu kvality nafty a její vznětovou charakteristiku. Opět zde platí pravidlo, čím vyšší číslo, tím kvalitnější je produkt.
Prémiové palivo má samozřejmě také pozitivní vliv na chování automobilu jako je tišší chod nebo lepší a rychlejší startování.
LPG
Další z užívaných paliv, které často můžete v autech vidět je LPG. Tento pohon se dá do auta i dodatečně namontovat, pokud tedy auto nekoupíte už předělané. Laicky se jedná o směs propan-butanu. Běžně se tak užívá pouze ve spojení se zážehovými motory.
Nejčastěji ho volí lidé, kteří chtějí ušetřit výdaje na provoz auta, protože cena je více než poloviční oproti běžnému palivu a navíc je také šetrnější k životnímu prostředí. Nevýhodou je to, že s ním nezaparkujete například v podzemních garážích.
CNG
Druhou alternativní variantou je pak stlačený zemní plyn - tedy CNG. Nevýhody jsou podobné jako u LPG a k tomu navíc, že v České republice není zas tolik možností, kde CNG natankovat. Navíc vám při dodatečném nainstalování ubyde docela dost zavazadlového prostoru, který zaberou tlakové lahve.
Tím se samozřejmě mohou zhoršit jízdní vlastnosti. Na druhou stranu, když už koupíte přímo z výroby takový vůz nemusíte se zas tak o kufr bát - takové vyrábí třeba Škodovka. Ale pro někoho přeci jen může být nepřekonatelnou překážkou pomyšlení, že "sedí" na bombě. Přitom přítomnost CNG lahví je stejně bezpečná jako klasická benzínová nádrž ve voze.
Vodík
Přestože užití tohoto prvku jako palivo je spíše zatím otázkou budoucnosti, nutno ale podotknout, že se možná jedná o horké železo v ohni. Ostatně, kdo jiný než právě Toytota pracuje na vývoji a vodíkové články aplikovala už do svého modelu Mirai. Jeho oficiální cena na českém trhu začíná od 1,7 milionu korun, což je pořádná suma, natož že auto nebude prakticky kde "tankovat".
A i když vodík nevytváří žádné emise, ale má ještě mnoho nedostatků. Mínusem je například fakt, že je to technologicky (nejen výrobně ale i co se týká uskladnění) a hlavně finančně drahá záležitost. Čerpačky na vodík také úplně v Evropě, natož v Čechách, moc nepotkáme.