PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Od kdy se prodává zimní nafta a k čemu slouží?

27. 11. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Past v podobě mrazu může nachytat i ty, kteří mají v pořádku vše, co by před zimou mělo v pořádku být. To znamená autobaterii, žhavící svíčky, pneumatiky, chladicí kapalinu… zkrátka jsou dokonale připraveni na jakékoliv podmínky. Jenže moc nejezdí a třeba od letních prázdnin jim v jejich opečovávané oktávce stojí ještě půl nádrže nafty. Letní nafty.

Zimní nafta umí způsobit pořádné problémy

Zimní nafta – co to je?

Naftu dělíme podle její odolnosti teplotám na několik druhů. Standardním je tzv. letní nafta (třída B), která musí filtrem projít i za teploty 0 °C. Pak máme naftu přechodovou (třída D), tedy takovou, která by měla pokrýt období mezi létem a zimou. Ta musí při zkoušce projít filtrem za teploty -10 °C. No a nakonec je tu zimní nafta (třída F), pro kterou platí filtrovatelnost za -20 °C. Do skutečně extrémních teplot můžete natankovat arktickou naftu (třída 2), jejíž filtrovatelnost je zaručena i teploty -32 °C.

Teď k té filtrovatelnosti, okolo které se otáčel celý předchozí odstavec. Ona totiž nafta jako taková nezamrzá, problém jsou parafinické uhlovodíky, které tvoří krystaly. Krystaly jsou ovšem tak velké, že neprojdou filtrem a ucpou ho. Pokusy o nastartování tak jsou většinou marné, protože nafta jednoduše neprojde přes ucpaný filtr. Někdy projde v minimálním množství, takže motor chytne, ale běží jen několik vteřin, aby následně opět zhasnul.

Problém s krystaly řeší aditivace, jež posunuje bod, kdy se začnou tvořit. Aditiva se do nafty přidávají už v rafinérii a palivo je následně už na čerpací stanice distribuováno jako jeden z výše popsaných druhů.

Zimní nafta – od kdy se prodává?

  • Od 15.4. do 30.9. se prodává letní nafta
  • Od 1.10. do 15.11. a od 1.3. do 15.4. natankujete naftu přechodovou
  • Od 1.12. do 28.2. čerpací stanice prodávají zimní naftu

V nabídce někdy uvidíte i arktickou naftu, která stojí mimo rámec zákonem daných předpisů. Její zařazení do portfolia paliv je tedy čistě na majiteli nebo provozovateli čerpací stanice.

Namíchejte si ji sami

Pokud jezdíte skutečně jen sporadicky, tak skutečně reálně hrozí, že vám v nádrži zůstane nafta, jejíž filtrovatelnost nebude v zimě dostatečná. Proto není od věci ji buď naředit naftou s lepší filtrovatelností, případně její vlastnosti upravit pomocí aditiv. Na trhu jich je několik, přičemž dobré zkušenosti máme se zimní VIF, případně Liqui Moly 5131. Aditivum ale rozhodně aplikujte ještě před tím, než bude mít nafta šanci zamrznout a auto minimálně několik kilometrů projeďte, ať se aditivum s naftou v nádrži promíchají.

Zamrzlá nafta – řešení

Když už vám nafta lidově řečeno zamrzne, respektive začnou se v ní tvořit krystaly, je pozdě cokoliv do ní přimíchávat. Dobrou zprávou nicméně je, že je to zcela vratný proces a krystaly se s oteplením začnou zase rozpouštět. Pakliže tento proces chcete urychlit a ne čekat na oblevu, stačí vůz přesunout do vytápěné garáže, kde v řádu jednotek hodin dojde k návratu do normálu. Rozhodně však netýrejte baterii a startér zbytečným startováním na prázdno, ničemu tím nepomůžete.

Zdroj info: benzina.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články