PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Vysokooktanová paliva a jejich možné výhody

27. 5. 2024 2 min. čtení diskuze (6) Tipy a rady

Říkáte si, v čem vlastně může spočívat výhoda tankování vysokooktanových paliv? Zkušenosti motoristů ukazují, že z dlouhodobého pohledu mohou tyto pohonné hmoty dávat smysl. Dokáží totiž z motoru auta dostat to nejlepší. Mají však i nevýhody, mezi které se řadí zejména mírně vyšší cena.

Výhody vysokooktanových paliv

Vysokooktanový benzín je v posledních týdnech mezi motoristy stále vyhledávanější. Oproti dřívějším létům jej více poptávají třeba vlastníci starších aut, kteří se snaží vyhnout benzínu E10 s vyšším podílem biosložky. Některé motory si totiž s benzínem E10 nerozumí a pečliví motoristé se proto chtějí vyhnout případným problémům.

Druhou velkou kategorií poptávajících pak tvoří také majitelé sportovních automobilů, kteří z důvodu nastavených doporučení výrobců v podstatě nemají jinou možnost, pokud nechtějí riskovat poškození motoru. Občasné tankování i benzínu E10 je sice nejspíš průchozí, dlouhodobě však přináší poměrně zbytečné minusy.

Ideální volba pro pečlivé majitele aut

Do kategorie vysokooktanových paliv se standardně řadí benzíny oktanovým číslem v rozmezí od 98 do 102 oktanů. Zkušenosti ukazují, že vysokooktanový benzín může být ideální volbou hlavně pro pečlivé majitele, kteří myslí na údržbu svého vozu a snaží se předejít případným problémům. V případě dlouhodobého a opakovaného tankování se v prvé řadě dostaví zlepšení technického stavu auta.

Pokud i vy uvažujete o tom, že přesedláte od klasického Naturalu 95 k benzínu s vyšším oktanovým číslem (např. Natural 98), pamatujte, že adaptace na takové palivo je procesem na delší trať a pozitivní výsledky nebudou nejspíš vidět okamžitě. Pokud vytrváte, tak zkušenosti řidičů ukazují, že minimálně drobný nárůst výkonu je ve většině případů opravdu pozorovatelný. Dalším benefitem může být také ostřejší odezva na plyn.

Přispívají k ochraně motoru

Vysokooktanová paliva mají ale i další pozitivní vlastnosti, které by mohli motoristé ocenit. Jsou vybavené látkami, které podporují čištění karbonových úsad v motoru a oproti klasickému palivu Natural 95 se mohou chlubit také příznivější oxidační stabilitou. Vysokooktanová paliva mají zároveň tendenci chránit motor a omezovat vznik koroze na nechráněných plochách uvnitř motoru.

Většina vysokooktanových benzínů zároveň neobsahuje líh. Díky tomu jde o doporučené palivo k natankování do aut se zážehovými motory pro dlouhodobé odstavení. Typicky se tedy jedná o vozy, které čeká v dalších měsících dlouhé stání třeba z důvodu příchozí zimy. Taková paliva zároveň obsahují méně olefinů, které se v případě dlouhodobého stání přeměňují zvlášť za působení vyšších teplot na pryskyřice, což následně může poměrně neblaze dopadat na palivovou soustavu.

Ve vysokooktanových pohonných hmotách se zároveň nachází čistící aditiva, která vedou k příznivější měrné spotřebě paliva. Mají tendenci uvolňovat nečistoty v palivové soustavě a odstraňovat úsady ve spalovacích prostorech válců.

Zdroj info: RAC.
Zdroj médií: Depositphotos.
[email protected], 28. 5. 2024 7:56, reagovat
Ale co když je na benzínce 98 s E10? je to špatné stejně jako 95 s E10? Takhle to vypadá, že když budu chtít aby mi auto vydrželo, ačkoliv je to ročník 2017, tak používat 100 oktanový benzín? Pravda? Rád čtu články na tomto portále, ale občas mi připadají trochu nedodělané. Nedávají moc odpovědí. Děkuji za případný komentář.
konas, 28. 5. 2024 14:29, reagovat
Omyl, paliva 98 a 100 oktanů neobsahují líh, ale jiné chemické látky ke splnění normy E10! Takže benzín nevodnatí, nepoškozuje nějaké plasty a klidně vydrží v nádrži přes zimu.
Jarda Žižka, 27. 5. 2024 22:05, reagovat
Mám Peugeota 206, motor 55kw, 1,4 obsah, čtyřválec, 8-mi ventil a benzín. Je to nenáročný motor. Až na to palivo co mu dávám. Mám ho od 15000km (nyní má 65000) a tankoval jsem mu 95-ku, (co tam lil předchozí majitel nevím) a pežotku se to nelíbilo. Motor měl neklidný chod, otáčkoměr na neutrál neustále poskakoval nahoru a dolů a navíc se od času rozsvítil MIL. V servisu nic nenašli a doporučili občas pěžotka projet. Jenže po dálnicích já nejezdím, nemám totiž kam. Takže jsem začal tankovat aditivovanou 95ku. Motor se zklidnil a MIL přestal svítit. Dobrý, tak jsem zkusil aditivovanou 100ku. Prvních 6 nádrží jsem toho moc nepoznal, ale pak se postupně začal motor celkově lépe chovat. Ještě víc se ztišil a zklidnil chod, místo 7 litrů na 100 papa 6,5 litrů a auto jakobyse nad asfaltem "vznášelo", tam kde sem dřív musel dát trojku, se uplně v klidu vyjede na čtyřku. A na technické mám vzorové emise. Takže 95ka byl nicmoc už s 5% biosložky a s těmi 10% je to v podstatě odpad. Základ je aspoň ta aditivovaná 95ka. Nicméně aditivovaná 100ka je prostě top...
[email protected], 28. 5. 2024 7:57, reagovat
A jak poznám aditivovanou E98? Když na benzíně je napsáno E10, nic víc.
Jiří Makoň Ing., 27. 5. 2024 19:03, reagovat
Když mám dát do motoru stavěného na 91 oktanů lepší benzin 100, pak bych měl snížit makovici a zvýšit tak kompresi . Jinak to nemá smysl.
konas, 28. 5. 2024 14:38, reagovat
Bohužel to smysl má, může to být i 98. Tady jde o % lihu v 95. Paliva 98, 100 dosahují normy E10 jinými prostředky než lihem, takže nehrozí poškození různých komponentů ze starých plastů, nehledě na zvodnatění benzínu. Líh je na vodu skvělý adsorbér, ale co je moc, to je moc.

Podobné články