Dřív to býval Haldex, dnes je to BorgWarner, kdo zajišťuje, že vozy Škoda mají trakci i za ztížených podmínek. Jak funguje poslední, tedy šestá generace systému, a co všechno umí?
Čtyřkolka Škoda – jak to funguje
Články na téma auta s pohonem 4×4:
- Čtyřkolky s aktivně ovládanou spojkou
- 4WD - Přiřaditelný pohon 4x4
- Čtyřkolky s viskozní spojkou
- AWD - Stálý pohon 4x4
- Hybridní čtyřkolky - částečně elektrický pohon 4x4
- Honda SH-AWD: zázrak elektroniky
- Subaru – symetricky na všech čtyřech
- Jak funguje pohon u 4x4 u vozů Škoda? - právě čtete
- Druhy značení čtyřkolek - již brzy
Je už tak trochu zažité tvrzení, že Škoda používá systém Haldex, jenže ono to tak bohužel už není. Haldex čtvrté generace byl v koncernových autech posledním systémem od firmy Haldex Traction System. Koncem roku 2010 ji převzal, respektive koupil, BorgWarner, který i nadále techniku pro pohon všech kol vyvíjí i dodává koncernu VW.
Reaguje dřív než dojde ke smyku
Systém pohonu všech kol, který aktuálně Škoda používá, je schopen reagovat prediktivně a v akci je skoro pořád. Například při rozjezdu pošle více kroutícího momentu na zadní nápravu, aby využil její zvýšené trakce. Na základě dat z čidel a senzorů je schopen dopředu preventivně rozdělit kroutící moment tak, aby třeba předešel přetáčivému smyku v zatáčce. Spolupracuje na tom samozřejmě s dalšími systémy, jako ESP.
Aktuálně se Škoda nachází ve fázi přechodu z páté na šestou generaci pohonu všech kol. Mezigenerační rozdíly nejsou výrazné v principu, BorgWarner vlastně jen vylepšuje už tak velmi kvalitní produkt. Zásadní je neustálé snižování hmotnosti systému, přičemž v generaci šesté se povedlo srazit dalších 800 gramů dolů, což je na dnešní poměry docela dost. Pomohla tomu hlavně integrace elektronické jednotky do čerpadla.
Elektromotor řídí vše
Celé to funguje podle toho, jak rychle se otáčí elektromotor, respektive čerpadlo. Odstředivou silou se otevírají páky, které přepouštějí olej k pracovnímu pístu. Tím se reguluje tlak na spojky, a tedy i kroutící moment, který jde na zadní nápravu. Pakliže se otáčky sníží, páky začnou uzavírat přívod oleje, sníží se tlak na spojky a ty rozepínají. Řídící jednotka tak může pohon všech kol aktivně ovládat v kterémkoliv okamžiku. Nějaké prudké cukání, známé z prvních generací Haldexu, je minulostí. Vše se děje ideálně tak, aby řidič ani nepoznal, že je systém v činnosti (on totiž pracuje prakticky neustále).
ECO režim
Zajímavé je, že BorgWarner v šesté generaci přidal akčnímu členu, tedy řízení tlaku, možnost přepínat se do ECO režimu. V něm je snížena spotřeba energie, protože elektrické čerpadlo je odpojeno, z auta se v tu chvíli stane „dvoukolka“ a druhá náprava se připojuje až tehdy, kdy je to opravdu potřeba. Aktivní řízení a plynulé rozdělování kroutícího momentu tedy funguje jen třeba při rozjezdu na náledí, kdy kola začnou prokluzovat. ECO režim samozřejmě auto může a nemusí využívat, respektive je na automobilce, jestli tuto funkci implementuje, nebo ne.
Zdroj médií: Škoda, BorgWarner.