Prověření historie vozu zvládá dnes spousta firem, které se tím rády chlubí na svých webových stránkách. Ne všechny ale zvládají podat opravdu komplexní informace o daném autě.
Lze prověřit ojetý vůz před koupí?
Články na téma na co si dát pozor při koupi ojetiny:
- Jak na prověření auta před koupí - právě čtete
- Kradené auto: Víte, jak jej poznat?
- Recenze a hodnocení autobazarů: Jak se nenechat napálit
- Jak koupit auto a nenaletět
- Koupě bouraného auta
- Rizikové ojetiny aneb co nebrat z bazaru
- Na co si dát pozor při koupi auta
- Kde koupit ojeté auto
- Karbon v motoru je past především v ojetinách
- Jak zjistit korozi u ojetiny?
- Jak vybrat bezproblémovou ojetinu
- Nejčastější podvody u ojetin
- Ojetiny ze zahraničí – z jakých zemí jsou nejlepší a nejhorší
- První servis ojetiny
- Ojetina po tuningu
- Vytopené auto – po povodních jich bude hodně
Na začátek dobrá rada do života - nečekejte, že vám někdo zadarmo podle VIN kódu prozradí historii vozidla a ukáže veškeré záznamy u pojišťoven a z technických kontrol. To opravdu ne a kdo to slibuje, ten lže. Některé automobilky sice mají databázi, kde po zadání VINka vyskočí kompletní informace o vozidle, ale to je asi tak všechno.
V redakci máme zkušenosti s více firmami, které prověření vozidla nabízejí a z našich zkušeností musíme konstatovat, že jediná, která za něco stojí, je Cebia. A ne, toto není placená reklama, ale reálná zkušenost. U ostatních se dozvíte spíše věci, které byste s trochou snahy vyčetli ze samotného VIN kódu, ale komplexní info jsme zatím skutečně dostali jen od Cebie, proto ji hodnotíme jako nejlepší.
Pozor na závazky
A co všechno vlastně u auta prověřovat? Předně je dobré si zjistit, jestli na něm není nějaký závazek, třeba v podobě exekuce. To by totiž znamenalo, že nedlouho po koupi by si pro vůz pravděpodobně přišel exekutor a neměli byste ani auto, ani peníze. S vymáháním částky zaplacené prodejci byste se pak museli obrátit na soud. Víceméně dost podobná situace nastává ve chvíli, kdy koupíte kradený automobil. Pro ten by si akorát přišla policie a jistě by je velmi zajímalo, kdy a jak jste k autu přišli.
Je to stočené?
Další užitečnou informací je stav tachometru. Ten sice můžete zkusit prověřit zdarma přes web Ministerstva dopravy, ale jejich nástroj vám ukáže jen záznamy z evidenčních a technických kontrol v ČR. Pokud někdo před každou takovou kontrolou tachometr stáčí nebo je auto dovezené ze zahraničí, nezjistíte to. Samozřejmě, pokud si zaplatíte prověření od nějaké z firem, můžete se dostat i k záznamům z autorizovaných servisů, což je daleko cennější zdroj informací.
Po totálce?
Zásadní jsou i záznamy o dopravních nehodách. Ty jsou obvykle od pojišťovny a obsahují i fotografie. Důležité jsou totálky a větší karamboly, které se dotkly těch částí auta, které mají vliv na bezpečnost a deformaci při nárazu. Vůz, který něčím takovým prošel, už nikdy nebude tak bezpečný, jako dřív, raději se podívejte po jiném.
Užitečné svolávačky
Krom těchto informací je v ceně i výpis všech svolávacích akcí a závad s nimi spojených, které s daným vozem automobilka řešila. Dotazem na autorizovaný servis by pak mělo být možné zjistit, zdali tomu tak u vámi vybraného kousku skutečně bylo.
Jak vidno, tak lze získat skutečně dost informací o tom, čím vším si auto prošlo. Pozor ale, záznamy nemusejí zdaleka obsahovat vše. Kilometry mohou i tak být stočené a vážná nehoda mohla být opravena v nějakém garážovém servisu a zamaskována. Nespoléhejte tak jen a pouze na prověření podle VIN kódu přes internet. Vždy si auto pořádně prohlédněte, ideálně s někým, kdo tomu rozumí a je schopen odhalit i věci, které v žádné databázi nejsou.