Mezi ojetinami často narazíte i na kousky, které utrpěly větší či menší porci tuningu. Jak velký je to problém?
Vytuněná ojetina – koupit, či ne?
Články na téma na co si dát pozor při koupi ojetiny:
- Jak na prověření auta před koupí
- Kradené auto: Víte, jak jej poznat?
- Recenze a hodnocení autobazarů: Jak se nenechat napálit
- Jak koupit auto a nenaletět
- Koupě bouraného auta
- Rizikové ojetiny aneb co nebrat z bazaru
- Na co si dát pozor při koupi auta
- Kde koupit ojeté auto
- Karbon v motoru je past především v ojetinách
- Jak zjistit korozi u ojetiny?
- Jak vybrat bezproblémovou ojetinu
- Nejčastější podvody u ojetin
- Ojetiny ze zahraničí – z jakých zemí jsou nejlepší a nejhorší
- První servis ojetiny
- Ojetina po tuningu - právě čtete
- Vytopené auto – po povodních jich bude hodně
Pojem tuning se u nás vžil jako termín pro někdy dost zběsilé a často neodborné úpravy auta za účelem zlepšení jeho jízdních výkonů. Troufáme si říct, že často, nebo spíš dost možná většinou, je efekt spíš opačný.
Pak jsou firmy, které to s tuningem myslí trochu jinak a skutečně umějí autu dát lepší jízdní vlastnosti a posunout jeho výkon do trochu jiných dimenzí, například Alpine. Jenže to se bavíme o skutečně profesionální práci, která hodnotu ojetiny opravdu zvyšuje, stojí velké peníze a platí na ni záruka.
Ojetina po tuningu
Abychom nechodili kolem horké kaše, dovolíme si jedno radikální prohlášení hned na úvod. Ojetině po tuningu neprovedeném odbornou firmou se vyhněte obloukem. Křídla, spojlery, vytažené blatníky, nálepky a podobně, to všechno smrdí problémy na deset kilometrů.
Samostatnou kapitolou jsou úpravy motoru. Zasahovat do agregátu je vždy riziko, nikdy nevíte, do jak velké míry amatérský úpravce věděl co dělá. Úkolem tuningu je krom vylepšení vůz i odlišit, každý je originál a při opravách poznáte, jak moc velká „výhoda“ to je. Můžete se setkat s díly, které už neseženete nebo které budete muset objednat ze zahraničí. Takže zatímco soused si na svoji fabii prostě objedná klasický vzduchový filtr a za dvě minuty ho vymění, vy musíte studovat, co to vlastně na té vaší vytuněné nádheře máte a kde to splašíte.
Velkou radost z vylepšených aut mívá i policie. Ta je ráda zastavuje, protože je to skoro vždy jistota pokuty. Všechny díly musí mít homologaci a schválení. Pokud nemají, na vozidle nemají co dělat. Na STK už mimochodem taky neprojde úplně všechno a v posledních měsících se podařilo odhalit vcelku velké podvody s emisemi. Lze tedy očekávat, že auta s většími zásahy do motoru budou postupně ze silnic mizet. Přes emise už neprojdou a oprava, tedy vrácení do původního stavu, se většinou nevyplatí.
Ojetiny, které dávají smysl i s tuningem
Vypravíme-li se za hranice běžné produkce, tedy všech těch rodinných kombíků, SUV, MPV a crossoverů, dojdeme časem do kategorie aut zábavných. Toyota GR86, Hyundai i30 N Performance a podobně. Nejsou to vozidla za nižší desítky tisíc, která by ve velkém skupovali chlapci co se začínají holit, ale chuťovky pro gurmány. Do úprav se majitelé pouštějí s rozvahou a postupují podle zkušeností ostatních vlastníků těchto vozidel s tím, že díly nekupují v Tescu, ale nechávají si je posílat třeba z Japonska.
Specializované firmy nabízejí třeba na zmíněnou Toyotu GR86 různé kity umožňující nejen zvýšení výkonu, ale třeba i možnost nastavení podvozku a podobně. Pakliže se takto upravený vůz ocitne v inzerci, vlastník obvykle prodává s autem i díly původní, takže je možné jej uvést do sériového stavu. Ano, taková koupě pak nemusí být špatná, spíš naopak. Zjistěte si však, jestli všechny úpravy mají homologaci a jsou zapsané v technickém průkazu.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Poraďte se s námi při koupi ojetého vozu, jsme odborníci na slovo vzatí. Auto před koupí profesionálně zkontrolujeme a také Vám rádi pomůžeme s výběrem konkrétního modelu. Využijte našich služeb a přidejte se ke stovkám spokojených zákazníků.