Po koupi ojetého vozidla je fajn mu dopřát nějakou základní péči. Co je třeba udělat a co může naopak počkat?
První servis ojetého auta
Články na téma na co si dát pozor při koupi ojetiny:
- Jak na prověření auta před koupí
- Kradené auto: Víte, jak jej poznat?
- Recenze a hodnocení autobazarů: Jak se nenechat napálit
- Jak koupit auto a nenaletět
- Koupě bouraného auta
- Rizikové ojetiny aneb co nebrat z bazaru
- Na co si dát pozor při koupi auta
- Kde koupit ojeté auto
- Karbon v motoru je past především v ojetinách
- Jak zjistit korozi u ojetiny?
- Jak vybrat bezproblémovou ojetinu
- Nejčastější podvody u ojetin
- Ojetiny ze zahraničí – z jakých zemí jsou nejlepší a nejhorší
- První servis ojetiny - právě čtete
- Ojetina po tuningu
- Vytopené auto – po povodních jich bude hodně
Velká spousta inzerátů obsahuje oblíbené „sednout a jezdit“, eventuálně hesla typu „bez nutných investic“. Pravda je to jen někdy a vždy se vyplatí nechat auto minimálně důkladně prohlédnout v autoservisu. Na spoustu věcí totiž řidiči rádi zapomínají. Jsou nezávislé firmy, které ojetinu před koupí zkontrolují a měli by být schopni vám sdělit a sepsat, co kdy bude potřeba udělat. Dostanete tedy dlouhodobý harmonogram servisních úkonů.
Náplně
U novějších ojetin by měla provedený servis prozradit servisní knížka. Doporučujeme si dopředu nastudovat, co kdy výrobce u auta doporučuje udělat. Jasně, olej v motoru by se měl měnit po 15, 20 nebo 30 tisících kilometrech, ale co převodovka? Automobilky velmi rády tvrdí, že její náplň vydrží po celou dobu životnosti vozidla. Realita je taková, že DSG skříně i hydroměniče výměnu oleje potřebují, a to v intervalu ideálně 60 tisíc kilometrů. Pokud ji majitel neměnil, udělejte to jako první věc. Čím víc převodovka najede na jeden olej, tím vyšší je riziko drahé závady.
Z dalších kapalin musíme jednoznačně zmínit tu brzdovou. U té se doporučeného intervalu výměny drží málokdo. Přesto se minimálně zeptejte předchozího majitele ojetiny, kdy ji měnil. A samozřejmě nechte prověřit její stav, případně to udělejte sami. Tester brzdovky stojí asi stovku a zabere v garáži stejně místa, jako propiska.
Pak je tu téma chladící kapaliny. Ta by měla projít výměnou jednou za tři až pět let. Realita bývá daleko smutnější, proto se neomezujte u ojetiny jenom na obligátní kontrolu, jestli v ní není olej, ale pátrejte i po tom, jestli už ji majitel měnil, nebo to čeká na vás.
Rozvody
Asi to nejkritičtější, co se může pokazit a způsobit fatální závadu. Řetězové rozvody nejsou věčné, naopak u spousty aut se ukázaly být jako poměrně citlivé. I když tedy jejich výměnu automobilka nepředepisuje, raději zapátrejte po internetu, jestli není lepší to třeba ve 150 tisících udělat. Na druhou stranu, vytahaný rozvodový řetěz poznáte obvykle docela bezpečně podle rachotu u studeného motoru.
Pakliže se jedná o rozvody řemenem, je situace podobná s tím, že výměna se dělá častěji. A opět jsou ojetiny, u kterých se můžete s řemenem nepěkně napálit. Viz třeba cokoliv s motorem 1.2 PureTech, který má řemen v olejové lázni. V takových případech je třeba dvojnásobná opatrnost, protože nesprávný olej nebo jeho oddalovaná výměna může mít fatální následky.
Věřit či nevěřit?
Je samozřejmě otázka, na kolik lze věřit původními majiteli, že všechny potřebné servisní intervaly dodržel. Spokojili bychom se pouze s důkazem v podobě faktury ze servisu nebo zápisu v servisní knížce. Eventuálně lze uvěřit s přimhouřením oka i nálepce na motoru s vyznačeným nájezdem výměny příští. Jinak platí, že cokoliv, co nelze doložit, je lepší jednoduše nechat udělat. Počítejte s tím při výběru ojetiny a odložte si 10 až 15 % z ceny auta bokem právě na potřebný servis.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Poraďte se s námi při koupi ojetého vozu, jsme odborníci na slovo vzatí. Auto před koupí profesionálně zkontrolujeme a také Vám rádi pomůžeme s výběrem konkrétního modelu. Využijte našich služeb a přidejte se ke stovkám spokojených zákazníků.