S tím, jak roste podíl nových vozů vybavených automatickým řazením, zvyšuje se i jejich počet v nabídce ojetin. Jak se nespálit?
Ojetina s automatem – co vybrat?
Články na téma vybíráme auto s automatem:
- Automat v ojetině? Proč ne! Tady jsou čtyři tipy na spolehlivé vozy
- Malé auto s automatem - jaké vybrat?
- Nejlepší auta s automatickou převodovkou
- Vybíráme nové malé auto s automatem
- Lze sehnat auto s automatem do 50 tis. Kč?
- Vybíráme bazarové malé auto s automatem
- Auta s automatickou převodovkou – zvyknou si na to Češi někdy?
- Ojetiny s automatickou převodovkou – kterým se vyhnout? - právě čtete
- Ojeté auto s automatem – které vybrat?
Obecně platí, že u automatu je důležitá jak konstrukční odolnost, tak i jeho údržba spočívající v pravidelných výměnách olejové náplně. Interval by u žádné automatické převodovky neměl přesahovat 60 tisíc kilometrů, pro CVT platí polovina, tedy 30 tisíc kilometrů. Jedinou výjimku mají e-CVT převodovky Toyota/Lexus, které snesou i třeba 150 tisíc kilometrů nájezdu s jednou náplní, je to však doména výhradně těchto dvou automobilek a jejích hybridních modelů (a to ještě ne všech).
Nejlepší ojetiny s automatem
Co se týče ojetin se samočinným řazením, prakticky bez rizika jsou zmíněné hybridní Toyoty, které mají převodovku poměrně zvláštní, ale extrémně odolnou (principem to připomíná obrácený diferenciál). Dále doporučujeme koukat hlavně po nabídce aut s hydroměničovými automaty. Ty hojně používá třeba BMW, Opel, Alfa Romeo a další výrobci. Největší producenti těchto skříní jsou ZF a Aisin, zde je vcelku jedno, po čem sáhnete, obě značky platí za prověřené a spolehlivé.
U nás nejčastěji prodávané ojetiny jsou vozy Škoda. Ty disponují dvouspojkovými převodovkami (označení DQ), které nejsou většinou špatné, ale jejich životnost je omezená. Většinou kolem zhruba 150 až 200 tisíc kilometrů nájezdu vyžadují výměnu spojek, což není úplně levné.
Čemu se vyhnout
Vyhněte se raději při výběru aut Škoda, Volkswagen nebo Seat převodovkám DQ200. Mají spojky suché a velmi záleží na tom, jak s autem předchozí majitel jezdil. V extrémním případě se mohou spojky limitně opotřebovat už při nájezdu nižších desítek tisíc kilometrů. DQ200 je určena pro motory s kroutícím momentem do 250 Nm, to znamená, že všechny Fabie a Scaly s motorem 1.0 TSI mají buď manuál, nebo právě tuto skříň, ale jsou v některých případech spárovány i s motory 1.8 TSI.
Dále se mějte na pozoru před převodovkami Ford Powershift, které mají konstrukční slabinu ve vymezovacích segmentech setrvačníku. Oprava je poměrně nákladná a závada má tendence se cyklicky vracet, takže ruce pryč.
Také čtěte
Za zmínku rozhodně stojí i Multitronic, tedy bezestupňová převodovka, kterou používalo jeden čas Audi. Spousta majitelů, kterým se porouchala, raději přestavěla vůz na manuál (což v tomto případě není zase takový problém), naštěstí už se do vozů Audi tato skříň neosazuje.
Robotizovaný automat je hrozba vždy
Samostatnou kapitolou jsou robotizované manuální převodovky, například Opel Easytronic. To je vlastně manuální skříň, kde ale spojku mačká za řidiče elektromechanika a stejně tak za něj i řadí. Proto se takovým převodovkám říká „robotizované manuály“. Nebývají úplně nejschopnější, co se týče řazení rychlostí, navíc s opotřebením spojky se mění i rychlost rozjezdů a řazení jako takového. Mají navíc tendence podléhat různým závadám, od kterých dávají rády po záruční době ruce pryč i autorizované servisy.
Zdroj médií: Depositphotos, Jakub Mokříš.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Poraďte se s námi při koupi ojetého vozu, jsme odborníci na slovo vzatí. Auto před koupí profesionálně zkontrolujeme a také Vám rádi pomůžeme s výběrem konkrétního modelu. Využijte našich služeb a přidejte se ke stovkám spokojených zákazníků.