Víte, jak se měnily motorizace ve Škodě Superb? V druhém díle jsme proklepli vývoj benzinových jednotek od šestiválců a osmiválce až po plug-in hybrid.
Škoda Superb s benzinovými motory: Vše o jednotlivých motorizacích
Články na téma Škoda Superb:
- Vybíráme ojetinu s benzinovým motorem: Škoda Superb
- Vybíráme ojetinu s naftovým motorem: Škoda Superb 2. generace
- Takhle šel čas se Škodou Superb a jejími naftovými motory
- Škoda Superb a její největší problémy v průběhu let
- Zpátky do minulosti: Jak šel čas se Škodou Superb?
- Víte, jak se měnily motorizace Škody Superb? - právě čtete
- Škoda Superb Combi 2: Co si ohlídat u téhle oblíbené ojetiny?
Historicky patřila Škoda Superb vždy k tomu nejlepšímu, co domácí automobilka dokázala nabídnout, zkrátka pravá luxusní limuzína. K té samozřejmě patří i pořádné motory. Ostatně původní Superb ze třicátých a čtyřicátých let opouštěl brány továrny s poctivým šestiválcem pod kapotou. Základ s výkonem 55 koňských sil postupně nahradily modernější a výkonnější šestiválce s rozvodem OHV. Vrchol však přišel těsně před válkou. Pod kapotu Superbu se tehdy dostal první a poslední osmiválcový motor. Pohonná jednotka o objemu čtyř litrů dávala výkon až 96 koní. Kvůli světovému konfliktu se však stihlo vyrobit pouhých deset kusů, z nichž se jen málo dožilo současnosti.
Znovuzrození
Po ukončení výroby původního Superbu v roce 1949 si mladoboleslavská limuzína dala dlouhou pauzu. Na scénu se vrátila na začátku milénia a na svého předchůdce důstojně navázala. Škoda Superb na benzín sice byla v jednu chvíli v menšině oproti armádě naftových TDI, přesto tvořil špičku palety motorů zážehový šestiválec. Třicetiventilová jednotka o objemu 2,8 litru je skutečně důstojný motor pro luxusní limuzínu a pyšní se klidným a kultivovaným projevem. Nabízel výkon 193 koní (142 kW) a točivý moment 280 Nm. Dostupný byl s manuální i automatickou převodovkou, avšak zamrzí nemožnost pohonu všech kol.
Nabídka ojetých automobilů Škoda Superb
Šestiválec měl ve svém prezidentském speciálu i Václav Klaus, pro běžného smrtelníka však byly v nabídce i konvenčnější motorizace. Základem byl dvoulitrový atmosférický čtyřválec. Ten se ale příliš neprodával, protože s výkonem 115 koní (85 kW) nešlo zrovna o důstojnou motorizaci pro tehdy největší škodovku. Paradoxně silnější byl menší z nabízených benzinových motorů. Mezi fanoušky koncernu důvěrně známá osmnáctistovka s turbem produkovala 150 koní (110 kW) a pro Superb už byla adekvátní motorizací. Zajímavostí první novodobé generace Škody Superb bylo, že motor byl pod kapotou umístěn podélně. Generace následující už mají uložení příčné.
Poslední šestiválec
Symbolem druhé generace Superbu je jednoznačně takzvaný úzký šestiválec s označením VR6. Jednotka o objemu 3,6 litru se chlubí výkonem 260 koní (191 kW) a točivým momentem 350 Nm. Na rozdíl od první generace se pojil s pohonem všech kol a dostupný byl výhradně s automatickou převodovkou – i díky tomu zrychlovala mladoboleslavská limuzína na stovku za 6,5 sekundy. Specialitou druhé generace Superbu je, že byl jedním z posledních koncernových modelů, kde se šestiválec VR6 objevil. Známý je tento motor i díky nasazení u české dálniční policie. Zbytek nabídky benzinových motorů u druhé generace Superbu tvořila přeplňovaná osmnáctistovka, kterou v roce 2010 doplnil dvoulitr TSI. Základem byl motor 1,4 TSI.
Přichází hybrid
S nástupem třetí generace Škody Superb se z nabídky vytratil poslední šestiválcový motor a vrchol tuzemské automobilky se uchýlil k běžné koncernové paletě pohonných jednotek. Pod kapotou tedy najdeme tehdy běžné koncernové motory 1,4 TSI, 1,8 TSI a 2,0 TSI. Totéž můžeme říct i o nejnovější čtvrté generaci, kde základ tvoří mildhybridní patnáctistovka, kterou doplňuje známý dvoulitr TSI – v době silné elektrifikace je paleta motorů posledního Superbu příjemně normální.
Nějaké té elektrifikaci se však Superb stejně nevyhnul. Kromě zmíněné mild hybridní jednotky ve čtvrté generaci, se Superb dočkal i plug-in hybridního provedení. To se představilo v roce 2019 krátce po faceliftu třetí generace a poznáte ho podle označení iV. Kombinuje benzinový motor 1,4 TSI s elektromotorem uloženým v převodovce DSG. Nejedná se o žádný zázrak, je to osvědčená technika Volkswagenu, která ale poměrně dobře funguje. Čtvrtá generace přinesla novou generaci celého systému, čtrnáctistovku nahradila patnáctistovka a nově zvládá až 120 kilometrů čistě na elektřinu.
Zdroj médií: Škoda.