🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
HROMADNÝ NÁKUP 🛞

Tak šel čas: Škoda Superb a naftové motory v průběhu let

9. 8. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Konkrétní ojetá auta Škoda

Víte, jak se měnily motorizace ve Škodě Superb? Ve prvním díle série jsme proklepli vývoj naftových jednotek, včetně zajímavých variant GreenLine.

Jak se měnily motorizace Škody Superb – naftové motory

V prvním článku o benzinových motorizacích Škody Superb jsme začínali výletem do třicátých a čtyřicátých let minulého století, to však tentokrát vynecháme. V případě vznětových motorů se totiž do hluboké historie není kam vracet, a tak si uděláme jen malý výlet na začátek milénia. V té době došlo ke vzkříšení jména Superb a na trh se podívala první novodobá generace.

Osamělý šestiválec a legendární 1,9 TDI

No a návrat to byl vskutku ve velkém stylu, když pod kapotou tepal poctivý šestiválec. Mnoho z vás si pravděpodobně představí benzinový agregát VR6, který se pojí s druhou generací Superbu. Do útrob mladoboleslavské limuzíny se však dostal i naftový šestiválec. Měl objem 2,5 litru, výkon 155 koní (114 kW) a točivý moment 310 Nm. Po modernizaci, která zlepšila reakci na plynový pedál a zajistila plnění normy Euro 4, se výkon posunul dokonce na 163 koní (120 kW) a 350 Nm. Naftový šestiválec je sice poměrně kultivovaný, technicky to ale není zrovna vyspělý motor, což se po letech projevilo na jeho spolehlivosti.

Takhle šel čas se Škodou Superb a jejími naftovými motory

Nabídka ojetých automobilů Škoda Superb

O něco lidovější, a také spolehlivější, volbou v případě prvního novodobého Superbu byl legendami opředený motor 1,9 TDI. Pod kapotu tuzemského vrcholu se podívalo hned několik verzí této houževnaté jednotky. Pro začátek dostal Superb nejvýkonnější provedení se 130 koni (96 kW), kterou o rok později doplnila pro změnu nejslabší varianta se 101 koni (74 kW). Oproti příbuznému Passatu se 1,9 TDI v Superbu pojil pouze s pětistupňovou převodovkou.

Obě varianty 1,9 TDI však splňovaly pouze normu Euro 3, a tak z nabídky v roce 2005 vypadly a byly nahrazeny jednou variantou s výkonem 105 koní (77 kW). V témže roce také nabídku doplnil naftový dvoulitr se 140 koni (103 kW) a filtrem pevných částic – ten vznikl pouze převrtáním devatenáctistovky a jedná se z pohledu spolehlivosti o naprosté peklo.

PD nahrazuje CR

Přesouváme se ke druhé generaci Superbu. I zde bychom při uvedení na trh v roce 2008 našli vznětový motor 1,9 TDI s výkonem 105 koní (77 kW). Ten doplnila dvojice dvoulitrů – slabší s výkonem 140 koní (103 kW) a označením PD a silnější o výkonu 170 koní (125 kW) označený CR. Sluší se říct, že tyto dvoulitry naštěstí nemají nic společného s tím v prvním Superbu, ale co to označení PD a CR? Zkratka PD značí Pumpe Düsse, zatímco CR značí Common Rail. Nejzásadnější rozdíl je v čerpadle, které vytváří tlak potřebný ke vstřiku paliva do válce.

V případě PD má každý vstřik své čerpadlo, u CR zajišťuje vstřikování jedno společné čerpadlo. S odstupem času jsou motory označené CR výrazně lepší a spolehlivější a PD bychom se raději vyhnuli. S příchodem normy Euro 5 v roce 2010 přešly naftové agregáty na Common Rail a PD tak definitivně vypadlo z nabídky. To znamenalo konec i pro motorizaci 1,9 TDI, kterou nahradila menší šestnáctistovka. Všechny nové motorizace kopírovaly výkonové parametry svých předchůdců a všechny byly vybaveny filtrem pevných částic.

Takhle šel čas se Škodou Superb a jejími naftovými motory

GreenLine

Zvláštní kapitolou v životě Superbu byly verze GreenLine. Jak již název napovídá, jde o varianty zaměřené na ekologii a s tím spojenou minimalizaci spotřeby paliva. Nejsou to ovšem pouhé marketingové pohádky. Superby ve verzi GreenLine mají optimalizovanou aerodynamiku, snížený podvozek, nižší hmotnost, speciální pneumatiky i pokročilejší emisní systémy. Superb GreenLine byl poprvé k dostání u druhé generace, na kterou následně navázala i generace třetí.

Zatímco původně se ekologická verze představila s motorizací 1,9 TDI, po faceliftu druhé generace už se pojila výhradně s naftovou šestnáctistovkou a šestistupňovým manuálem. Po faceliftu třetí generace vymizel z nabídky motor 1,6 TDI a s ním i provedení GreenLine. Zajímavostí je, že GreenLine není samostatným výbavovým stupněm, tudíž jste kromě vrcholné Laurin & Klement mohli volit libovolnou verzi výbavy.

Současnost 

Aktuální stav vznětových motorizací ve Škodě Superb je poměrně jednoduchý. V nabídce je pouze inovovaný dvoulitr EVO ve dvou výkonových provedeních – 150 a 190 koní (110 a 142 kW). Uznejme, že v době, kdy naftové motory mizí z nabídek ostatních značek, je toto příjemná změna. Tradicí také je, že silnější z nafťáků se pojí s pohonem všech kol.

Zdroj info: Autorský text, Škoda, Škoda forum.
Zdroj médií: Škoda.

Podobné články