🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
HROMADNÝ NÁKUP 🛞

Historie Škody Superb: Krásky, která oslaví 90. let!

11. 8. 2024 4 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Konkrétní ojetá auta Škoda

Škoda Superb byla odjakživa vrcholem domácí automobilky, limuzínou, která vozila české prezidenty, služebákem manažerů, ale i rodinným vozem. Jak šel čas se Superbem, a jak se v průběhu let měnil?

Jak šel čas se Škodou Superb

Víte, že původní Škoda Superb se světu představila už před devadesáti lety? Prototyp luxusní limuzíny s označením 640 Superb vyjel na podzim roku 1934 a jeho sériová výroba začala v roce 1935 na jaře. Pod kapotou se tehdy skrýval poctivý šestiválec o výkonu 55 koní. Na svou dobu byl ale původní Superb poměrně pokrokovým vozem. V tom čase běžný žebřinový rám nahradil rám páteřový. Ten umožnil instalaci nezávislého zavěšení kol, díky kterému si Superb vybudoval pověst komfortního vozu. Inovací v interiéru byla 12V palubní elektroinstalace, kterou dnes najdeme i v soudobých automobilech.

Mezi lety 1934 a 1949 procházel Superb postupnou modernizací vzhledu i techniky. Pod kapotu se dostaly modernější a silnější šestiválce s rozvodem OHV, postupně se zlepšovala i výbava, která zřetelně postavila Superb na vrchol nabídky. Třešničkou na dortu byla Škoda Superb 4000 – 5,7 metrů dlouhá limuzína s vidlicovým osmiválcem pod kapotou. Příchod války však znamenal pouhých deset vyrobených kusů, z nichž se dnešních dnů dožila jen hrstka. Jeden kus má ve svých sbírkách i Škoda Muzeum. Celkem se původního Superbu v různých verzích vyrobilo přibližně 2 500 kusů. Zajímavostí je, že zhruba 1 600 kusů bylo vyrobeno ve vojenské specifikaci pro německou armádu.

Jak šel čas se Škodou Superb

Nabídka ojetých automobilů Škoda Superb

Znovuzrození

Rok 2001 byl pro Škodu významný uvedením charakteristických chytrých prvků Simply Clever. Událostí roku však bylo představení znovuzrozeného Superbu ve formě, ve které ho pravděpodobně zná většina z nás. Světlo světa spatřil v roce 2001 na autosalonu ve Frankfurtu, prodávat se začal na konci téhož roku. Na rozdíl od generací následujících se první novodobý Superb vyráběl výhradně v karosářské verzi sedan a v nabídce vydržel až do roku 2008. Technicky vznikal první Superb na platformě VW Passat. Ta však dostala prodloužený rozvor o 10 centimetrů, který Volkswagen původně zamýšlel pouze pro čínský trh.

I díky tomu se Superb na trhu ukotvil jako luxusní limuzína, škodovka se díky němu podívala do vyšších segmentů a výsledkem byl zisk několika zahraničních ocenění. Jako první vůz značky Škoda přinesl Superb bi-xenonové světlomety či automatickou převodovku Tiptronic. Kromě tradičních čtyřválců bylo možné pod kapotu pořídit i šestiválcový motor a to v zážehové i vznětové variantě. Nutno dodat, že už z počátku milénia se Superb se šestiválec dostal přes hranici milionu korun. Celkem se první generace vyrobilo přibližně 137 000 kusů.

Jak šel čas se Škodou Superb

Masový úspěch

Tím pravým trhákem se stala druhá generace Superbu. I díky rozšíření nabídky o praktickou karosářskou variantu kombi se prodalo celkem 616 000 kusů. Druhé vydání se představilo v roce 2008 ve verzi se splývavou zádí, ve které se ukrývalo atypické řešení otevírání kufru Twindoor. Superb Combi následoval hned o rok později a obě varianty vydržely ve výrobě až do roku 2015. Ačkoliv druhý Superb nedostal moderní podvozkovou platformu jako konkurenční Passat – to je důvodem, proč Superb například nikdy nedostal adaptivní tempomat – posbíral i tak ocenění v prestižních zahraničních médiích.

Moderní doba

S příchodem třetí generace v roce 2015 přišla nová doba. Z nabídky zmizel poslední zbývající šestiválcový motor, naopak s faceliftem v roce 2019 přibyla plug-in hybridní varianta. Symbolem třetí generace je i výrazná proměna vzhledu, která se setkala s velkým úspěchem a mladoboleslavská vlajková loď doslova zaplavila silnice. Moderní Superb je charakterizován adaptivním podvozkem DCC, Matrix LED světlomety, adaptivním tempomatem a také armádou asistenčních systémů. Že se jednalo o prodejní úspěch naznačuje i fakt, že se třetího vydání Superbu prodalo ještě více než úspěšné druhé generace.

Jak šel čas se Škodou Superb

Současnost

V současnosti se na silnici objevuje čtvrtá generace Škody Superb. Na rozdíl od sesterského Passatu je stále k dispozici v karosářských variantách liftback i kombi a v době elektrifikace se z pohledu nabízených motorizací jedná o příjemně obyčejné auto – pod kapotou najdeme benzinové i naftové čtyřválec, které doplňuje plug-in hybridní varianta. Revoluce však nastala v nově navrženém interiéru, kde škodovka představila novinku v podobě multifunkčních ovladačů Smart Dials. Jestli se současná generace Superbu setká s úspěchem se však teprve uvidí.

Zdroj info: Škoda, SkodaKlasik.
Zdroj médií: Škoda.

Fotogalerie (8 fotek)

Podobné články