Motor je pravděpodobně ta nejdražší součást vašeho vozu. Ke své funkci potřebuje ten správný olej a hlavně jeho včasnou výměnu. Kdo na tomto šetří, tomu se to může škaredě nevyplatit v nákladech právě na opravu pohonné jednotky.
Výměna oleje v motoru: Návod jak na to svépomocí
Články na téma výměna motorového oleje:
- Návod: Výměna oleje v motoru - právě čtete
- Jak často měnit olej v autě
- Výměna oleje v motoru krok po kroku
- Výměna oleje – proč dotahovat šroub na předepsaný moment
- Jak často měnit olej v motoru
- Proč měnit olej vypuštěním a nikoliv odsátím
- Co se stane, pokud přestanete měnit motorový olej?
- Výměna motorového oleje – auta si o ni umí říct i sama
- Kdy měnit olej v autě?
- Jiný olej na zimu – má to smysl?
Jaká je vlastně úloha motorového oleje? Předně samozřejmě ta lubrikační. Snižuje tření a tím i opotřebení materiálů, které jsou nějakým způsobem v kontaktu. Bez oleje se životnost motoru počítá na minuty, s kvalitním mazivem na vyšší jednotky roků provozu. Dnes už jsou oleje i motory tak vymakané a kvalitní, že obvykle selže nějaká jiná zásadní komponenta, kvůli které se automobil nevyplatí opravovat.
Nevydrží mazat motor věčně
Olej ale samozřejmě podléhá také nějakému opotřebení, je teplotně namáhán a postupem času ztrácí své vlastnosti. Navíc se v něm usazuje všechen nepořádek z motoru v podobě různých kovových pilin a špon. Většinu sice zachytí olejový filtr, ale zdaleka ne vše, malé kousky kovu pak zvládnou třeba zkrátit životnost ložisek. Proto je nutné olej v motoru čas od času vyměnit.
Jak často olej měnit?
Výrobci jsou dnes schopni uvádět interval až 50 000 kilometrů, aby se opticky snížily náklady na provoz většího množství vozů ve firemních flotilách. A producenti maziv se tomu přizpůsobili a nabízejí oleje, které mají takovou porci údajně vydržet, tzv. longlife oleje. Ano, vydrží to, ale při výměně už budou opravdu hodně silně opotřebované, nehledě na olejový filtr, který už bude notně zanesený a zdaleka nebude plnit svoji funkci. Proto je rozumné měnit olej maximálně po 20 000 tisících, lépe však po 15. Spousta řidičů však mění každých deset tisíc kilometrů, proti čemuž rovněž nelze nic namítat. Další zkracování má význam už jen pro extrémně namáhané pohonné jednotky.
S výměnou neotálejte
Dalším limitem pro olej je čas. Ne nadarmo se doporučuje výměna alespoň jednou ročně. Mazivo zkrátka degraduje nejen při provozu, ale i když vůz stojí. Změny teplot a vlhkost udělají své, proto i když najedete třeba jen tři tisíce kilometrů za rok, olej vyměňte. Důležité je dodržet specifikaci předepsanou výrobcem. Důležitou součástí, jak už jsme si řekli, je olejový filtr. Ten je třeba nezapomenout koupit společně s olejem.
Všechen olej ven
Před výměnou motor zahřejte, ať není olej tak hustý a pěkně teče. Pod motor umístěte nádobu, ale pozor, auto musí být v rovině. Klíčem povolte výpustní zátku a pozor, ať vám mazivo nezačne téct přímo na hlavu. Vytéká-li olej do nádoby, je vše v pořádku, pro urychlení procesu můžete odšroubovat víčko nalévacího hrdla. Nikam nespěchejte, je důležité, aby se olej dost ven ideálně všechen, čím víc ho zůstane uvnitř, tím více si zkrátíte životnost nové náplně. Takže dokud kape, vydržte.
Také čtěte
Při čekání můžete v klidu vymontovat olejový filtr. To jde nejlépe speciálním klíčem, někdy je čistič v plastovém filtrboxu, do kterého se jen dá nová vložka. Ať máte na svém voze jedno nebo druhé řešení, můžete během vypouštění staré náplně namontovat nový filtr. Nezapomeňte ale namazat trochou oleje těsnění, kterým dosedá na přírubu motoru. Utahovat ho nemusíte na sílu, stačí zkrátka jen jak to jde rukou.
V okamžiku, kdy je vypuštěn veškerý olej, můžete namontovat zpátky vypouštění šroub. Je-li pod ním těsnící kroužek z mědi, je třeba ho vyměnit, protože je jen na jedno použití (dotažení). I těsnění je lepší použít nové, ale není to vyloženě nutnost. Dotahování proveďte klíčem, ale ne velkou silou. Jestli si strhnete závit vypouštěcího šroubu, budete muset do servisu.
Mezi rysky
Nový olej dolévejte postupně. Dobrou fintou je zjistit si, kolik ho má do konkrétního motoru přijít a nalít o zhruba půl litru méně. Potom změřte množství na měrce a postupně dolévejte, dokud není hladina mezi ryskami. Vždy ale nechte oleji chvíli na to, aby stekl do motoru, měření provádějte klidně deset minut po dolití. V žádném případě se ale nesmí stát, že by hladina byla nad horní ryskou, to je špatně. Nakonec zavřete horní víčko a můžete nastartovat. Doporučujeme nechat motor chvíli běžet a následně zkontrolovat hladinu oleje třeba po hodině. Starý olej pak ekologicky zlikvidujte, rozhodně ho nevylévejte někam k plotu nebo do kanalizace.