Otázka, zda je lepší zážehový nebo vznětový motor je tu s námi už hodně dlouho. A rozhodnout se, jestli je lepší palivo benzín nebo nafta, si musí každý sám podle sebe.
Benzín vs. nafta
Články na téma pohonné hmoty:
- Jak poznat kvalitní palivo
- Benzín nebo nafta, co vyhrává? - právě čtete
- Paliva pro vznětový a zážehový motor
- Čím se liší zimní nafta a od kdy se prodává?
- Zimní nafta umí způsobit pořádné problémy
- Značení paliv není tak jednoznačné, jak na první pohled vypadá
- Přechodová nafta
- Filtrovatelnost nafty
- Arktická nafta – prodej není zákonem nijak nařízen ani regulován
- Od kdy se prodává zimní nafta?
- Syntetická paliva
- Výhody vysokooktanových paliv
- Přechodová nafta – od dnešního dne ji tankujete
- Zimní nafta je na pumpách od dnešního dne - již brzy
Historie nafty v Česku
V podmínkách České republiky jsme se dostali k této volbě vlastně relativně pozdě. Před revolucí tady mělo jen pár vyvolených třeba naftový Mercedes-Benz, ale drtivá většina lila do své škodovky nebo žigulíka prostě benzín a vznětové agregáty byly záležitostí spíš nákladních aut. Jenže po roce 1989 se sem ve velkém začaly hrnout nejrůznější ojetiny a jak Čechům rostla kupní síla, obměnil se i vozový park. Ten byl namixován právě i auty, do kterých se tankovala nafta, což jen podpořila tehdejší velmi příznivá cena tohoto paliva. Svůj vrchol si naftové vozy zažily někdy koncem devadesátých let, kdy byl rozdíl v cenách obou paliv dost výrazný.
Problémy s naftou nikdo neřešil
Je až s podivem, jak tehdy nikdo neřešil nějakou uživatelskou přívětivost nebo kulturu chodu vznětových motorů, ani další problémy s naftou. 1.9 TDI byla tehdy absolutní modla a v kombíku mokrý sen všech taťků i chatařů. Její agrární projev nikomu nevadil, důležitější bylo, že "mámo do toho Bibióne jsme dojeli za čtyři, soused tam musel s tou Felicií mít aspoň vosum!"
Také čtěte
Vystřízlivění z naftového snu
Jenže pak se začaly řešit emise a navíc začalo spoustě lidem vadit, že benzínový motor je přeci jen takový kultivovanější, tišší a celkově se s ním jezdí příjemněji, protože tehdy jich ještě byla drtivá většina atmosférických. Do toho začaly přicházet "do věku" právě ty první vznětové motory, které se u nás hojně prodávaly. Nedlouho po přelomu tisíciletí tak spousta řidičů vystřízlivěla z naftového snu, když jim v autoservisu vystavili fakturu za generálku, případně nějakou větší opravu. Najednou ta sousedova benzínová Felicie nebyla tak špatné auto, protože sice jezdila na okreskách za sedm, po dálnici za osm, ale servisně to byla úplně jiná písnička - na jednoduchém motoru se toho zas tolik pokazit nemohlo.
Srovnání benzínu a nafty
A tak jsme se nějak dopracovali až do dneška, kdy se ceny paliv víceméně srovnaly, takže ten hlavní argument do značné míry padl. Co tedy zůstává za výhody?
Benzínové vs. naftové motory
- Kultura chodu - pořád mají v tomhle navrch benzínové motory. Zejména čtyřválce zkrátka neklepou celým autem a je snazší je odhlučnit. U tří válců je to někdy malinko horší, mají občas divný zvuk, ale pořád lepší než většina naftových motorů.
- Krátké a dlouhé trasy - benzínové motory se většinou rychleji ohřejí a nevadí jim tolik vytáčení za studena (zejména u hybridů se s tím už při vývoji počítá). Na městské přískokové jízdy se tak hodí daleko víc. Nafta je lepší volbou pro dlouhé trasy ustálenou rychlostí, kdy může těžit z vysokého výkonu dostupného v nižších otáčkách.
- Spotřeba - tady se to sice opět do značné míry srovnalo díky hybridům, ale obecně mají naftové motory zkrátka spotřebu lepší, zejména na delších trasách a okreskách. Počítejte s tím, že rozdíl je zhruba čtvrtinový až třetinový. Ve městě se rozdíl dost smazává.
- Výdrž a údržba - u benzinových motorů je problém, že jejich palivo je zároveň dost efektivním odmašťovačem. To je také hlavní důvod, proč dříve ztratí kompresi, ačkoliv to není pravidlem. Na druhou stranu nejsou tak háklivé na oddalování výměn oleje a uživatelsky jsou přívětivější. Naftové motory jsou zase daleko citlivější na kvalitu paliva a obecně složitější, takže se tam toho může víc pokazit (typicky DPF). Pravdou ale je, že zvládají vyšší nájezdy a při správné údržbě nemají problém najezdit přes půl milionu kilometrů, což málokterý zážehový motor zvládne.
Nelze jednoznačně říct, jestli je lepší koupit auto s naftovým nebo benzínovým motorem. Proměnných je hodně, ale obecně - na takové ty kratší cesty do práce, pro děti do školy a při malém ročním nájezdu (do 20 tisíc) nemá asi moc smysl zvažovat nic jiného, než zážehovou motorizaci.
Kdo najezdí víc (přes 30 tisíc) a převážně na delších trasách, ideálně po dálnicích, může s klidem pořídit vznětový agregát, který bude úspornější. Jestli se pohybujete někde mezi těmito dvěma póly a jste na vážkách, tak benzínový motor je spíš taková jistota a je univerzálnější. Nesprávně používaný diesel budete spíš proklínat, protože servis leze dost do peněz.