PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Motor 3.0 TDI – kolik vydrží?

5. 10. 2024 2 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady Rádce motoristy Tipy pro koupi ojetiny Motory ojetých aut

Každého zájemce o ojetinu samozřejmě zajímá, kolik toho zvládne auto ještě najezdit. Diesely jsou na tom zpravidla o něco lépe než motory benzínové. Jak si vede 3.0 TDI?

Chcete-li zjistit, kolik toho motor vydrží, měly by vaše první kroky vést do inzerce. Proč? Najdete tam krom navoněných kousků i ty, které už něco pamatují a kroutí poslední roky života, než je potká smutný osud.

Motor 3.0 TDI najede i půl milionu

Koncernové třílitry na tom jsou s životností poměrně solidně. Běžně v inzerci najdete kousky s nájezdem k půl milionu kilometrů, a to i takové, které za sebou očividně nemají úplně jednoduchý život. Často se tato vozidla používají na tahání karavanů nebo těžkých přívěsů, například s ojetinami z okolních zemí. Ojetin s víc jak půlmilionem kilometrů moc nepotkáte, jejich cena je tak nízká, že si je většinou majitelé nechají a dojezdí je úplně do mrtva.

Výhodou je, pokud auto sloužilo primárně pro přepravu po dálnicích (což vám bude tvrdit každý druhý prodávající). Tam je diesel jako doma a funguje skvěle, dlouhé trasy, kdy se ohřeje olej a pak se jede třeba několik set kilometrů, jsou jeho parketou.

Kolem 300 tisíc kilometrů lze očekávat, že začnou odcházet věci jako vstřikovače, startér, alternátor nebo třeba i turbodmychadlo. Není to nic kritického, repase turba se dá udělat za vcelku příjemné peníze a pokud je zbytek auta v pořádku, vyplatí se to.

Pokud je k dispozici servisní knížka, lze odhadnout, jak moc se majitel o auto staral. Peklo jsou výměny oleje v prodlouženém intervalu. Kdo si chce auto nechat co nejdéle, měl by výměny provádět nejdéle po 15 tisících kilometrech.

Jak poznat, že je motor v pořádku

Základním vodítkem by měly být při prohlídce všechny nežádoucí hluky a kouřivost. Jestli dělají kravál rozvody řetězem, což je řešitelné, nebo se ozývají nepravidelné pazvuky, pozná asi každý. U kouře se zaměřte na jeho barvu a množství. Po startu může chvíli motor trochu víc kouřit, ale po minutě dvou by se to mělo srovnat. Podle barvy kouře pak lze usuzovat na kondici agregátu. Modrý znamená, že se spaluje s palivem ve větší míře i olej, černý signalizuje příliš bohatou směs a příčin může být více – od špatných vstřikovačů, přes vadnou lambda sondu, až třeba po hodně dlouho neměněný vzduchový filtr.

Jak prodloužit životnost motoru?

Obecně je fajn, a už jsme se o to v článku otřeli, měnit olej v nějakém rozumném intervalu. U agregátů, které mají natočeno hodně přes 300 tisíc kilometrů, bychom to zkrátili klidně na 10 tisíc kilometrů. Náklady na provoz auta zase o tolik nevzrostou, ale opotřebení motoru se zpomalí dost výrazně. Mimochodem, 10 až 12 tisíc kilometrů je zhruba hranice toho, co vydrží aditiva v oleji. Jakmile se vyčerpají, přestává mazivo plnit svoji funkci a míra opotřebení se zvyšuje.

Zdroj info: Volkswagen, Audi, Porsche.
Zdroj médií: Redakce.
K69, 5. 10. 2024 18:53, reagovat
Černý kouř u auta s filtrem pevných částic? Jak toho dosáhnete? Je to pochopitelně pravda, ale platná jen pro stará auta bez FAPu. I když o nových motorech TDI 3.0 se zase nedá napsat, že hodne vydrží
....

Podobné články