🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

3.0 TDI – motor, jakých už moc není (1. díl)

6. 7. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Motory ojetých aut

Pakliže chcete ojetinu s motorem o obsahu větším než dva litry, je jednou z variant 3.0 TDI. Variant tohoto agregátu bylo hned několik a dost se od sebe lišily spolehlivostí i servisní náročností.

Motor 3.0 TDI

První generace 3.0 TDI

Koncern potřeboval nástupce šestiválcového 2.5 TDI, jenže se nacházíme v roce 2004, kdy se motory nezmenšovaly a neubíral se jim počet válců. Namísto objemu 2,5 litru tedy přišly rovnou litry tři a počet válců zůstal zachován. Rozevření jejich řad bylo 90 stupňů.

Koncern tehdy nasadil common-rail systém s piezoelektrickými vstřikovači Bosch a EGR ventil ovládaný podtlakem. První verze motoru byla montována v letech 2004 až 2007, a to do vozů Audi, Volkswagen, ale i Porsche Cayenne (což se tehdy setkalo s velkou nevolí). Zkrátka byl k dispozici napříč koncernem VW všem luxusnějším vozům s platformou pro podélnou zástavbu. Výjimkou bylo Audi A8 D3, kam byl 3.0 TDI v první generaci montován až do roku 2010, tedy do konce životního cyklu modelu. Sluší se ještě dodat, že první generace agregátu byla tou nejjednodušší.

Kódy první generace motoru 3.0 TDI: ASB, BUG, BUN, BKN, BKS, BMK.

Motor 3.0 TDI spolehlivost

První generace, která plnila normu EURO 4, byla poměrně spolehlivá. Zcela běžně motory najížděly i přes půl milionu kilometrů. Problém byl obvykle s rozvody, které byly řešené řetězem, respektive řetězy. Klikovka pohání dva, jeden jde na čerpadlo a vyvažovací hřídel, druhý řetěz jde na kola rozvodů obou řad válců. Z těchto kol pak jdou ještě kratší řetízky přímo na vačkové hřídele. To vše v zadní části motoru, celkem to dělá čtyři rozvodové řetězy. Čerpadlo vstřikování je zase hnané z druhé strany motoru, a to ozubeným řemenem.

Motor 3.0 TDI

Ano, vypadá to jako takové malé servisní peklo, popravdě to zase tak šílené není, pokud jste připraveni vypláznout za výměnu částku zhruba 50 až 90 tisíc korun. Pakliže po startu motor neběží úplně akusticky hladce, ale za okamžik se to srovná, je vše v pořádku. To se jenom potřeboval natlakovat napínák řetězu. Horší je, když agregát dělá kravál pořád a namísto hladkého šestiválcového chodu zní spíš jako naftový tříválec. To je na čase rozvody vyměnit a s nimi ideálně i napínáky. Motor samozřejmě musí pro tuto operaci ven z auta. Už první generace také měla problém s těsností. Jednak mohl propouštět chladící kapalinu chladič EGR ventilu, ale rovněž docházelo k únikům oleje skrz těsnění ventilového víka, těsnění olejového filtru, případně kolem olejové vany.

Roku 2007 přišel drobný „facelift“ motoru 3.0 TDI. Lehce přepracované bylo vstřikování a EGR dostal elektronické ovládání. Sací potrubí z plastu nahradilo sání hliníkové. Tyto motory mají kódy: CA**, CC** a CE**.

Osobní vozy s motorem 3.0 TDI

Zdroj info: audi.
Zdroj médií: Redakce.

Podobné články