Třílitrový šestiválec se dostal do celé řady aut koncernu VW. Jenže to byl zároveň agregát, který měl své problémy. Jak nenaletět a vybrat solidní kousek?
Koupě ojetiny s motorem 3.0 TDI
Články na téma tipy pro koupi ojetiny:
- Jaké malé auto pro ženu, do města nebo na dojíždění?
- První auto pro studenta - co doporučit?
- Levná kombi auta
- Ojetiny – malé auto do města nebo na dojíždění
- První auto pro studenta – levně koupit, levně jezdit
- Luxusní ojeté vozy - Audi, Volkswagen nebo Lexus?
- Vybíráme levné a výkonné ojeté auto
- Jak vybrat ojetinu pro cestu na dovolenou?
- Škoda Roomster – jedna z nejlepších ojetin
- Škoda Fabia 2 – nejekonomičtější současná ojetina
- Levné ojetiny pro cestu na dovolenou
- Jak vybrat ojetinu s 3.0 TDI - právě čtete
- Nejlepší ojetá SUV: Má smysl za ně platit takovou cenu?
- Spolehlivá ojetina, která vás na cestách podrží: Mazda 3 třetí generace
- Má smysl pořizovat ojetý Ford Focus druhé generace?
- Neprůstřelné důvody, proč budete chtít ojetou Škodu Octavii 2
- Nezávislé topení u ojetiny
Motor 3.0 TDI
Nebudeme pitvat konkrétní ojetiny, zaměříme se čistě na motor a jeho stav, stran aut budeme spíše zobecňovat. Základem je vědět, že 3.0 TDI se vyráběl ve třech generacích, každá měla „to svoje“. Podrobněji to popisujeme na ploše samostatného článku.
- První generace 3.0 TDI – kódy ASB, BUG, BUN, BKN, BKS, BMK, od roku 2004 do roku 2007. 2007 přišel lehce inovovaný motor s drobnými změnami, ta vydržela až do 2011.
- Druhá generace 3.0 TDI – kódy CJ**, CD**, CM**, CV**, CK**, CT**, CL**, CP**, CN**, CRC, od roku 2011 do roku 2015.
- Třetí generace 3.0 TDI – kódy CRT*, CU**, CZ**, CS**, CVM*, D***, od roku 2015 do roku 2017.
Nákup ojetiny s 3.0 TDI?
Kromě klasického prověření servisní historie přes internet (doporučujeme využít nějakou z placených služeb, ty zdarma vám řeknou jenom omezené množství informací) se zaměřte především na čistotu motoru jako takového.
Osobní vozy s motorem 3.0 TDI
V podstatě po celou dobu trápily třílitr drobné i větší úniky oleje. Narazíte-li na ojetinu, která má motor očividně vyčištěný, zpozorněte, dost možná se majitel snaží právě únik oleje tímto maskovat. Daleko víc vám řekne motor „oblemcaný“ a nevyčištěný, na kterém bude vidět, jestli právě s těsností nemá trochu problém.
Otázka rozvodů
Další věc jsou rozvody. Ty nechcete řešit zejména u generace první, kde to vyjde opravdu draho. Studený motor si nechte nastartovat a poslouchejte první sekundy běhu. Pakliže se zvuk výrazně zklidní, je vše v pořádku. Běží-li motor tak, že je slyšet chrastění řetězu, je vytahaný a rozvody jsou na výměnu. U první generace to vyjde třeba i na 100 tisíc korun, což je částka, kterou asi do ojetiny investovat nechcete.
DPF a turbo
Verze Euro 5 už měly DPF filtr. Jeho správnou funkci obvykle dosvědčí čistý vnitřek výfuku. Pokud vůz silně kouří, má buď DPF rovnou vykuchaný, nefunkční, nebo na konci životnosti.
Při jízdě se zaměřte na i na turbo. Většinou vydrží klidně čtvrt milionu kilometrů, problém je se systémem naklápění lopatek, který je elektronický. A právě ta elektronická část někdy odchází, může se to projevovat jednak rozsvícením kontrolky motoru, ale pak také při jízdě ustálenou rychlostí. Výkon motoru bude lehce kolísat, stejně tak ručička otáčkoměru, současně s tím budete cítit, jak auto lehce pocukává.
Zdroj médií: Redakce.