🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,62 € Natural 95 1,62 € 🇨🇿 Diesel 36,62 Kč Natural 95 39,16 Kč 🇩🇪 Diesel 1,60 € Natural 95 1,78 € 🇫🇷 Diesel 1,69 € Natural 95 1,82 € 🇭🇷 Diesel 1,41 € Natural 95 1,53 € 🇭🇺 Diesel 603,10 HUF Natural 95 608,00 HUF 🇮🇹 Diesel 1,70 € Natural 95 1,82 € 🇵🇱 Diesel 6,44 PLN Natural 95 6,45 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
HROMADNÝ NÁKUP 🛞

Motor 2.0 TDI a spotřeba oleje

15. 9. 2024 3 min. čtení diskuze (7) Tipy a rady Rádce motoristy Koupě ojetého auta Motory ojetých aut

Auto žere olej. Tak právě s tím se majitelé novějších naftových dvoulitrů koncernu VW setkávají velmi často. Proč se to děje a je to normální?

Motor 2.0 TDI a spotřeba oleje

Proč auto žere olej?

V jednu dobu byly na trhu prakticky dokonalé naftové spalovací motory. Měly velmi nízkou spotřebu, akceptovatelnou kulturu chodu, solidní dynamiku a především byly velmi trvanlivé. Bylo to někde mezi 1.9 TDI-PD a agregáty současnými, které jsou plné potenciálně velmi drahých závad. V určitém bodě se to vlivem ekologických norem zvrtlo a vývoj se začal ubírat směrem k větší a větší nespolehlivosti.

Samostatnou kapitolou jsou moderní motorové oleje. Fakt, že postupně řídnou, není vyloženě ke škodě věci. Problém je, že čas od času se objeví agregát, který si na oleji smlsne a řidší specifikace maziva tomu jde malinko naproti. Což je přesně to, co potkalo motory 2.0 TDI z rodiny EA288.

Většinou má problém se zvýšenou spotřebou oleje jeden z několika hlavním důvodů. Jako první se nabízí určitá vyběhanost motoru, kdy už komprese jednoduše není co bývala, stěny válců něco pamatují a kroužky netěsní tak, jak by těsnit měly. Po kapičkách tak dochází k pronikání maziva do spalovacího prostoru, kde hoří společně s palivem.

Další možnou příčinou jsou gufera ventilů. Potkává to obvykle starší auta, která se na několik týdnů až měsíců zastaví. Motorový olej totiž krom jiného i v podstatě konzervuje pryžová, ale i jiná těsnění. Pak si ale rodinka třeba koupí nové auto a to staré si ponechá jako záložní. Motor nikdo nenastartuje třeba dva tři měsíce a letitá těsnění se vysuší, degradují a praskají. Jakmile se vůz znovu dostane do zápřahu, začne najednou žrát olej tak, že je potřeba mezi výměnami dolévat. Majitel se samozřejmě diví, protože tohle přeci to auto nikdy nedělalo. Ano, nedělalo, protože se s ním jezdilo.

Poslední z těch nejčastějších variant je turbo. To je totiž jednak motorovým olejem mazané, ale současně s tím jej tlak maziva vystřeďuje, respektive vystřeďuje jeho střed. Osa turba se totiž otáčí v bronzovém pouzdře, do kterého proudí olej, jehož tlak zajišťuje, že se osa a pouzdro ve vysokých otáčkách nikdy nesetkají kov na kov. Jenže turbodmychadla potřebují jednak neustálý přísun oleje, ale i jeho odtok. A právě zde bývá kámen úrazu. Odtoková hadička se může stářím malinko scvrknout, takže se zmenší její vnitřní průměr. Působí to jako lehký protitlak. Do turba však stále olej proudí pod tlakem stejným. Výsledkem je, že se přes střed turba, tedy právě přes ono bronzové pouzdro, mazivo začne vlivem rozdílu tlaků ztrácet. Putuje do sání, kde se hromadí, případně se postupně spaluje v motoru.

Proč žere olej nový motor?

U motoru 2.0 TDI EA288, a to nejčastěji u verzí se vstřikováním AdBlue, se můžeme setkat se stejným jevem. Prostě se ztrácí olej, a to tak, že mezi výměnami musí majitel auta dolévat. Ví to automobilky, ví to autorizované servisy a hodně dobře to ví i správci flotil. Velmi dobře jsme to poznali i my v redakci – naše nová Škoda Superb Combi 2.0 TDI olej rovněž konzumuje, takže jsme se začali zabývat otázkou, proč tomu tak je a jestli s tím můžeme něco dělat.

Že se nám po prvních pár tisících kilometrech ztratila část chladiva, s tím jsme tak nějak v pohodě. Složitý systém nelze při výrobě dokonale odvzdušnit, takže se to děje ještě prvních pár tisíc kilometrů za provozu. Ale důvod, proč se mazivo ztrácí, je nám zatím záhadou. Určité podezření bychom sice měli, ale to si necháme na další samostatný článek, až budeme mít v ruce nějaká data a fakta.

Mezitím se však zeptáme vás, našich čtenářů. Máte podobnou zkušenosti? Zajímá nás především zmíněný motor 2.0 TDI EA288. Pokud vám žere olej, dejte nám do komentářů vědět svoji zkušenost.

Zdroj info: autobr.cz.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Tomáš Menčík, 16. 9. 2024 19:37
Ještěže žádnej takovej krám doma nemáme…
Vlastimil, 16. 9. 2024 10:45
2.0 BiTDI EA288 (176 kW) stejná hladina po celou dobu intervalu - 1 rok/10 000 km, nedolévám nic.
Kamarád má Kodiaqa (147 kW) a musí dolévat 1l/5 000 km. Je to patrně celohliníkovým motorem. Časem se to nijak nezhoršuje, ale je to otrava. Podle mě spalování oleje, byť tzv. bezpopelného, musí mít vliv na zanášení DPF.
Petr Kail, 16. 9. 2024 2:11
Resil jsem to kdyz jsem mel autoservis..maradka mela auto od noveho a klidne to paplo .o 5l na 1000km..v servisu na jarove..oficial Skoda ji tvrdily ze to je nermalni..8 reklamaci a nic...pak bulela u me..nalozil jsem to na odtahovku a uz to litalo..technik..obvykle kraviny..tak jsem trval na tom ze po 8 reklamacich to slozim do vrat a bud novy motor..nebo prehazet gufera na cele hlave ...a svete div se 6 let skodovka pouzivala gufera ze spatne smesi..ta ztvrdla a hned to teklo..je to 8 let a nezere nic
Lubajs, 16. 9. 2024 1:02
Do nedávna jsem měl poslední verzi Škody Yeti tdi s motorem EA288 81kw se vstřikováním močoviny. Ač měla nalítáno přes 280 tisíc km, tak jsem při nastaveném intervalu výměny oleje 15 tisíc km. do ní nemusel oleje nalít nic.
K69, 15. 9. 2024 19:35
Jak u O3 tak O4 motory TDI 110kW berou olej. Spotřeba pochopitelně závisí na tom jak se motor točí. Dělá to napříč flotilou, takže žádná náhoda. Fleeťák má ve skříni nafasované litrovky a rozdává dle potřeby. Děje se to u nového motoru, děje se to v 80 tis. a taky 150 tis. Na najetých km to nezávisí. Celý problém je olej 0W-20 a nesmyslný interval. Pokud se přejde na něco rozumnějšího (5w30 Low Saps a pevný interval) tak je většinou po problému. Operativní leasing preferuje minimální pravidelné náklady, takže když Škodovka zavede 60 tis. interval výměny tak budou spokojení. Ještě horší je to u DSG, kde mají některé leasingovky schváleno, že nebudou měnit olej ve standardním intervalu... naivní kupec pak myslím, že auto z operáku mělo servis dle pravidel ... Na druhou stranu pečlivý kupující si ve škodovce nechá vyjet historii servisů ze které to uvidí.

Podobné články