Na trhu s ojetými vozy je pár aut, u kterých můžete jít skoro na jistotu s tím, že pokud sedí kilometry, nic zásadního je trápit nebude. Mazda 3 je jedním z nich.
Mazda 3 třetí generace: Tahle kráska vás nenechá ani po letech „ve štychu“
Články na téma tipy pro koupi ojetiny:
- Jaké malé auto pro ženu, do města nebo na dojíždění?
- První auto pro studenta - co doporučit?
- Levná kombi auta
- Ojetiny – malé auto do města nebo na dojíždění
- První auto pro studenta – levně koupit, levně jezdit
- Luxusní ojeté vozy - Audi, Volkswagen nebo Lexus?
- Vybíráme levné a výkonné ojeté auto
- Jak vybrat ojetinu pro cestu na dovolenou?
- Škoda Roomster – jedna z nejlepších ojetin
- Škoda Fabia 2 – nejekonomičtější současná ojetina
- Levné ojetiny pro cestu na dovolenou
- Jak vybrat ojetinu s 3.0 TDI
- Nejlepší ojetá SUV: Má smysl za ně platit takovou cenu?
- Spolehlivá ojetina, která vás na cestách podrží: Mazda 3 třetí generace - právě čtete
- Má smysl pořizovat ojetý Ford Focus druhé generace?
- Neprůstřelné důvody, proč budete chtít ojetou Škodu Octavii 2
- Nezávislé topení u ojetiny - již brzy
Řeč je samozřejmě o Mazdě 3 třetí generace, tedy modelové roky 2014 až 2018. Dvojku bychom mohli doporučit také, nebýt problémů s korozí. Většina ojetin bude tímto už dost poznamenaná, případně budou shnilé na prach.
Když se na tu třetí generací podíváte podrobněji, tak oproti druhé je design výrazně nadčasovější a za nás i povedenější. Jestli je mezi japonskými automobilkami jedna, která má auta opravdu krásná, pak je to minimálně posledních deset let zkrátka Mazda.
Věk znát nedává
Navzdory faktu, že první kusy (výroba 2013) už oslavily dekádu, není to na většině ojetin příliš znát, a to zejména uvnitř. Výrobce nepodcenil kvalitu materiálů ani slícování, pokud se předchozí majitel k autu nechoval jako zvíře, měl by být vnitřek zachovalý i kolem nájezdu třeba 200 tisíc kilometrů.
Bytelná je i konstrukce podvozku, který zvládá české silnice, ale i svižnější průjezdy zatáčkami. Podíl na tom má i víceprvková zadní náprava (současná generace už dostala jednodušší nápravu vlečenou a víceprvek dostaly jen čtyřkolky), která je na rozbitém povrchu znát, auto se drží asfaltu a nemá tendence odskakovat. Nevýhodou je nutnost řešit geometrii právě i na zadní nápravě. Pakliže se ojetina v zatáčkách nechová jak má a nemáte pocit jistého vedení stopy, nemusí se jednat o následek nehody nebo nadměrné opotřebení tlumičů. Na vině je často právě špatná geometrie, na kterou předchozí majitel dlabal.
Chtějte benzín
U japonských aut není moc důvodů chtít diesel. Obvykle je právě naftová motorizace slabinou (čest výjimkám). Mazda 3 na tom není jinak a mezi ojetinami jsou vznětové agregáty v menšině.
Prakticky jakýkoliv zážehový motor vám udělá dobrou a především dlouhou službu. Mazda hltá kilometry velmi ochotně a většina vozů si vystačí pouze se základním servisem, tedy výměnami oleje a filtrů. Interval u maziva nastavte na 15 tisíc kilometrů, filtr vzduchu měňte jednou za rok.
Doporučujeme tedy vybírat s následujících motorizací:
1.5 Skyactiv G100 (74 kW)
Není to nic zázračného a aby něco předvedl, musíte menší motor z benzinové nabídky hnát do otáček. Nepomáhá si totiž přeplňováním, takže ve spodní polovině otáčkového spektra toho moc nepředvede. Na druhé misce vah je ale vcelku příznivá spotřeba, klidnější řidiči budou jezdit s přehledem pod sedm litrů na sto.
2.0 Skyactiv G120 (88 kW, 121 kW)
S relativně malým autem umí dvoulitr solidně zacvičit. Opět k tomu ale potřebuje vyšší otáčky, nicméně už i v těch středních se začíná probouzet a ukazovat svůj potenciál. Když ho držíte pod krkem, má i příjemný zvuk, naopak ve městě je velmi úsporný.
Dostupný je i ve výkonnější variantě, která je ještě o kus lepší a Mazda 3 pak může ukázat celý svůj potenciál a fakt, že podvozek by zvládal klidně ještě víc.
Otázka převodovky
Vůbec se nebojte automatu. Naopak, je zde klasická hydroměničová převodovka, které stačí jednou za 60 tisíc kilometrů výměna oleje a bude sloužit věčně. Zapomeňte na nějaké opotřebené spojky jako u DSG, nic takového zde nehrozí. Navíc jsou rozjezdy i změny převodů krásně plynulé a hladké.
Jaké má Mazda 3 problémy?
Na rozdíl od předchozích dvou generací nemá ta z let 2014 až 2018 tendence tolik korodovat, přesto si stav podvozku, lemů prahů i dutin ohlídejte. Z výroby by měly být prahy zevnitř navoskované, přesto si nechte auto ideálně zvednout na zvedáku a vše pečlivě zkontrolujte. Počínající korozi však můžete ošetřit. Jakmile se kov loupe jakoby po vrstvách, je to hlubší problém a raději se podívejte po jiném kusu.
Zdroj médií: Depositphotos.