PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Co je to dekarbonizace motoru

7. 2. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Základní info k dekarbonizaci

Přímovstřikové motory mají jeden nešvar, a to tendenci takzvaně karbonovat. To znamená, že se v nich dělají tvrdé usazeniny, tvořené převážně uhlíkem, které páchají nejrůznější neplechu.

Co je dekarbonizace motoru

Jak vzniká karbon v motoru?

Karbon v motoru vzniká tak, že nespálené zbytky paliva a nejrůznější nečistoty se napékají na povrchy uvnitř válce. To znamená píst, pístní kroužky, stěny válců, ale třeba také ventily. Zejména sací ventily jsou samostatnou kapitolou, protože ty jsou relativně studené, takže nedochází k opalování nánosů, jako u ventilů výfukových. Nepřímé vstřikování do sacího kanálu zajišťuje, že jsou ventily oplachovány, jenže přímé vstřikování je ponechává suché. Karbon se tedy tvoří i na nich.

Co lze s karbonem dělat?

Odstranění karbonu lze provádět více způsoby, od mechanického čištění, kdy se jednoduše motor rozebere a dotčené povrchy se vyčistí, přes chemickou dekarbonizaci, až po moderní dekarbonizaci vodíkem. Při ní speciální přístroj vytváří vodík z obyčejné vody pomocí elektrolýzy. Vodík je následně jímán a distribuován přímo do sání, kde se mísí se vzduchem. Nejedná se o nijak nebezpečnou koncentraci, většinový podíl má stále vzduch.

Princip je takový, že hořlavý vodík ve válci o něco zvedne teplotu spalování. Nejedná se o stovky, ale spíš desítky stupňů. Spalování je mnohem dokonalejší a lehce zvýšenou teplotu chladicí systém auta bez problémů zvládne. Důležité však je, co se děje s karbonovými usazeninami.

Karbon se při tomto způsobu čištění motoru vypaluje a doslova vysublimuje (promění se v plyn). Nehrozí tak, že by třeba poškodil turbodmychadlo nebo ucpal DPF filtr. Nic takového se neděje, postupně se vypaluje a odchází výfukem pryč. Motor se čistí a má to hned několik pozitivních efektů:

  • Ze všeho nejdřív obvykle řidič zaznamená po vodíkové dekarbonizaci klidnější chod motoru. Karbon totiž způsobuje samozápaly, tedy klepání, při kterém dochází k dřívějšímu zažehnutí směsi, na což musí řídící jednotka reagovat. Na vině jsou žhnoucí kousky karbonu, které při styku s palivem způsobí jeho předčasný zážeh. S odstraněním klepání je motor i tišší.
  • Dalším pozitivním efektem je lepší spotřeba. Karbon způsobuje krom jiného i horší kompresi a zvyšuje tření mezi komponentami v motoru. Pakliže se po dekarbonizaci vymění i olej, aby bylo vyčištění opravdu co nejlepší.
  • Zlepšení výkonu a kroutícího momentu. Oboje má opět na svědomí dekarbonizace, zajišťující krom jiného i čistotu vstřikovačů, respektive jejich konců, které často trpí. Právě očištění koncovek vstřiků a obnovení funkce pístních kroužků zajistí, že motoru se navrátí jeho původní výkonové parametry.

Zdroj info: carboncleaner.eu.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články