Jak zabránit karbonování motoru je v současné době velké téma, které docela úzce souvisí s aditivací paliv. Kvalita benzínu a nafty je totiž jedním z prvků, které jsou určující pro to, jak moc bude mít motor tendence zanášet se karbonovými usazeninami.
Použití aditiv do paliva – kdy je lepší dekarbonizace?
Články na téma dekarbonizace motoru vodíkem:
- Dekarbonizace motoru vodíkem - funguje?
- Vnitřní polemika: funguje dekarbonizace motoru vodíkem?
- Jak funguje přístroj na dekarbonizaci vodíkem?
- Jak funguje dekarbonizace vodíkem
- Jak často provádět dekarbonizaci
- Příznaky, že je potřeba dekarbonizace motoru
- Přidávání aditiv vs. dekarbonizace - právě čtete
- Vstřikovače a dekarbonizace
- Dekarbonizace má pozitivní vliv i na turbodmychadlo
- Nejčastější mýty a omyly ohledně dekarbonizace
- Kterých částí automobilu se dekarbonizace týká
- Dekarbonizace vodíkem vs. chemická dekarbonizace
- Dekarbonizace motoru vodíkem řeší důsledek, ne příčinu
- Dekarbonizace motoru a diskuse s odborníkem
- Dekarbonizace motoru vodou – tohle raději nezkoušejte
- Výhody dekarbonizace motoru
- Úskalí a rizika dekarbonizace
- Co je dekarbonizace motoru
Obecně o aditivech
Problematiku aditivace paliv rozebíráme v samostatných článcích, nicméně když to pojmeme stručně, tak aditiva jsou nedílnou součástí paliv. Jak v benzínu, tak v naftě jsou a každá síť čerpacích stanic používá odlišnou recepturu, kterou samozřejmě tají. Cílem aditivace vždy je, vylepšit vlastnosti paliva, zvýšit oktanové/cetanové číslo a učinit jeho spalování co nejefektivnějším a nejdokonalejším.
Aditivace uživatelem
Z hlediska uživatele lze motoru pomoci dvěma základními způsoby. Jednak je možné tankovat prémiová paliva, která mají lepší vlastnosti a jsou více aditivovaná. Na čerpací stanici ale zaplatíte za plnou nádrž více, než když ji naplníte palivem běžným. Druhou možností je aditivovat si palivo po vlastní ose, tedy koupit si plechovku nějakého přípravku a doufat v jeho schopnosti. Věřte tomu, že efekt obou způsobů bude do značné míry podobný, co ale doporučit nelze, je dodatečně aditivovat prémiové palivo. Tím byste totiž mohli docílit až příliš vysoké koncentrace některých látek v něm a což je ve finále kontraproduktivní.
Vyplatí se to vůbec?
Každý si asi klade otázku, zda má vůbec smysl investovat buď do prémiového paliva, nebo do aditiv. U starších nepřeplňovaných a nepřímovstřikových agregátů je to popravdě na zvážení, a to jak u dieselu, tak u benzínu. Motory konzervativní koncepce se spokojí s lecjakým palivem a ke karbonování obecně nemají tendence. Takže zde se tankování prémiových paliv nebo dodatečně aditivaci klidně vyhněte. Pro lepší pocit to však dělat klidně můžete, ničemu tím neuškodíte.
U vznětových motorů se systémem common-rail a u zážehových přímovstřikových bychom ale rozhodně cestou aditivace šli. Potlačíte tím tendence ke vzniku karbonových usazenin, které s sebou nesou sekundární problémy a rizika – zvýšenou spotřebu, vyšší opotřebení motoru, horší průběh výkonu a další.
Dekarbonizace
Proces dekarbonizace, a je jedno, jestli se jedná o vodíkovou, mechanickou nebo chemickou, je lékem na veškeré usazeniny karbonu, které se v motoru vytvoří. Lze ji samozřejmě bez obav využít jako prevenci třeba jednou za 50 tisíc kilometrů, ale její hlavní výhodou je, že umí zbavit agregát už vytvořených usazenin. V případě dekarbonizace vodíkem se tak děje pomocí zvýšení teploty spalování, při což má za následek sublimaci karbonu.
Prevence vs. léčba následků
Jak už asi ctěnému čtenáři došlo, aditiva a dekarbonizace umí docela rozdílné věci. Adivitum je preventivní opatření, dekarbonizace umí usazeninám jednak předcházet, ale zvládne je i odstranit. Vyloučeno není využití obou cest, tedy přidávat do paliva aditiva a jednou za čas dekarbonizovat motor. Zejména u těch citlivějších, jako je například první generace 1.2 TSI, se jedná o dobrý způsob, jak mu prodloužit životnost.
Zdroj médií: Depositphotos.
Informace o dekarbonizaci vodíkem poskytl Carbon Cleaner
Profesionální dekarbonizace motoru vodíkem Carbon Cleaner. Nabízíme možnost čištění motoru na 10 místech v ČR a 4 místech SR. Použité stroje jsou vyráběny v EU a podléhají přísným evropským certifikátům.
Diskuze (1)
Mám Peugeota 206, čtyřválec, 8-mi ventil, nepřímovstřik bez turba, klasická atmosféra, 55kW. Auto mám od jeho 15 000 km.
Tankoval jsem klasickou 95, ale otáčky na volnoběh byly neklidné a čas od času se rozsvítil MIL v servisu na nic nepřišli, ale v podezření bylo palivo. Tankoval jsem u OMW. Začal jsem tedy tankovat aditivovanou 95 a změna byla znát velmi brzo. MIL se již nerozsvítil a otáčky na volnoběh přestali kolísat. Tak jsem si řekl, že zkusím aditivovanou 100 maxxmotion, jelikož v létě jezdím dost na kole a auto klidně i měsíc stojí. Zpočátku nebylo znát vůbec nic, ale už jsem u něj zůstal. Cca po roce jsem si všimnul, že auto lépe táhne, tam kde jsem podřazoval na trojku, mu krásně stačila čtyřka a auto pocitově jelo taknějak lehčeji. Prostě věřím, že motor těch 55kW fakt má.
Závěr je, že do aut i nepřímovstřikových je aditivovaná 95ka minimum a pokud chcete plný a ničím nebržděný výkon motoru, tak jak ho výrobce uvadí tak ta aditivovaná 100ka vám ho dá.