PRÁCE 🧰
Zimní pneu 🛞

Jak a kdy poznat, že je potřeba dekarbonizace motoru

17. 5. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Rádce motoristy Dekarbonizace vodíkem Základní info k dekarbonizaci

Že motor vyžaduje dekarbonizaci, teda zbavení nánosů usazenin a nápeků, poznáte podle několika příznaků. Nejčastěji je to kombinace několika z nich, ale mohou se projevit i samostatně.

Příznaky, že je potřeba dekarbonizace motoru

Snížení výkonu

Hned první bod je takový trochu problematický. Výkon totiž při zanášení motoru karbonem klesá postupně. Majitel auta tak nemusí nic poznat, protože si na nižší výkon postupně zvyká. Až ve fázi, kdy musí podřazovat na místech, kde dřív nemusel, mu dojde, že je něco špatně. Jenže to už může být karbonu v agregátu tolik, že kompletní vyčištění je možné pouze mechanickou cestou.

Samozřejmě je možné výkon změřit, ačkoliv ani to není moc průkazné, protože dnešní přeplňované motory mají často klidně o víc jak 10 % vyšší výkon a kroutící moment, než jaký uvádí automobilka (je to doména zejména koncernu VW, tedy i škodovek). Pokud vám tedy třeba někdo z rodiny, kdo až tak často nejezdí řekne, že mu připadá, jako by auto oproti dřívějšku „méně táhlo“, zpozorněte. Může to být jen subjektivní dojem, ale taky to může znamenat, že brzy bude potřeba dekarbonizace.

Zvýšená spotřeba

Zde už je to malinko průkaznější. Pokud jste zvyklí jezdit třeba za pět litrů na sto a během roku se apetit motoru o litr zvedne, je něco jinak. Může to souviset jak se snížením výkonu, a tedy s menší efektivitou spalování palivové směsi ve válci. Delší dobu trvající zvýšení spotřeby je varovným příznakem vždy, nemusí se jednat jen o problém s karbonem, na vině mohou být například i vstřikovače.

Chod motoru

Opět věc, kterou všímavý řidič snadno zaregistruje. Chod motoru byl měl být stále víceméně stejný. Na volnoběh by měla ručička otáčkoměru zakolísat jen v případě, že se třeba zapne klimatizace. Jinak by měl ohřátý agregát udržovat otáčky konstantní. Něco jiného je zahřívání, kdy řídící jednotka úmyslně zvolí vyšší otáčky pro studený motor a postupně je snižuje. A pozor, po výměně baterie, pokud dojde k jejímu odpojení a řídící jednotka je bez napájení, si poté musí auto znovu nastavit některé hodnoty, což s sebou nese třeba kolísání otáček po dobu několika dalších startů.

Problémy s DPF filtrem

Zanesený DPF filtr řidič pozná podle snahy auta o častější regeneraci (v případě dieselu). Pokud příznaky ignoruje, časem se rozsvítí kontrolka na palubní desce. To už je obvykle pozdě něco řešit a filtr pevných částic je zralý na výměnu. Dekarbonizace pak funguje spíš jako prevence, aby to neodskákal i filtr nový. Úroveň zaplnění DPF sazemi se dá vyčíst z diagnostiky, stejně jako čas a kilometrový proběh od posledního čištění. Z těchto dat se dá usoudit, jak na tom DPF filtr je a poté se může hledat viník, kterým bývá i karbon.

Problém s emisemi

Uvedené příznaky mají vyústění v jednom společném – emise na STK. Není úplně od věci si i po úspěšné STK, a tedy i emisích, projít naměřené hodnoty a třeba je porovnat s těmi naměřenými při minulé STK. Pakliže na emisích neprojdete, značí to, že něco není v pořádku. Jak se nám povedlo už několikrát zkušebně prokázat, tak právě dekarbonizace vodíkem dost často pomůže a emise vrátí do požadovaného rozmezí.

Zdroj info: carboncleaner.eu.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články