Kdo někdy zkusil nezávislé topení, už to chce u každého svého auta. Je to skvělá věc a nejen zimomřivci tuhle vychytávku ocení.
Ojetiny s nezávislým topením
Články na téma tipy pro koupi ojetiny:
- Jaké malé auto pro ženu, do města nebo na dojíždění?
- První auto pro studenta - co doporučit?
- Levná kombi auta
- Ojetiny – malé auto do města nebo na dojíždění
- První auto pro studenta – levně koupit, levně jezdit
- Luxusní ojeté vozy - Audi, Volkswagen nebo Lexus?
- Vybíráme levné a výkonné ojeté auto
- Jak vybrat ojetinu pro cestu na dovolenou?
- Levné ojetiny pro cestu na dovolenou
- Nejlepší ojetá SUV: Má smysl za ně platit takovou cenu?
- Nezávislé topení u ojetiny - právě čtete
Nezávislé topení do auta obecně
Jsou v zásadě dva základní druhy nezávislého vytápění vozidla. Jedno ohřívá jenom vzduch, druhé přímo chladící kapalinu. Obě splní svůj účel, ale ohřívání kapaliny je obecně lepší a výhodnější.
Horkovzdušné topení
Velmi často se tento systém používá v kamionech, ale dá se s ním vytápět třeba i garáž nebo chata. Vzduch si bere obvykle z exteriéru a samozřejmě jdou ven i spaliny. Je to výhodnější možnost pro ty, kdo v autě nocují a není problém vytápět třeba obytňák celou noc. Z výdechu jde teplý vzduch, který předává teplo interiéru auta, jedná se tedy o poměrně praktický systém.
Teplovodní topení
Typ, který se napojuje na vodní okruh. Spirála začne po zapnutí ohřívat chladící kapalinu, takže z výdechů topení jde potom vzduch požadované teploty, jako u auta s ohřátým motorem. Není to pro dlouhodobé používání, spíš na předehřátí vozidla. Zásadní výhodou je fakt, že se ohřívá i motor, čímž se vlastně eliminuje studený start. I přesto však není dobré hned po vyjetí uhánět na plný plyn, protože třeba náplň převodovky ohřátá nebude a oleji může do provozní teploty ještě pár stupňů chybět. Je to součást komfortní výbavy a instaluje se buď jako součást výbavy příplatkové při výrobě auta, nebo dodatečně.
Jak nezávislé topení funguje?
Princip není nijak složitý, teplo se získává pomocí spalování paliva auta. Z jedné strany je vháněn vzduch do spalovací komory, kde se rozžhaví keramická svíčka podobná klasické žhavicí svíčce. Jakmile je dostatečně ohřátá, přidá se ke vzduchu i trocha paliva, která ve spalovací komoře samozřejmě shoří. Vzniklé teplo je předáno pomocí žebrovaného chladiče vzduchu, nebo chladící kapalině. Oběhové čerpadlo zajišťuje cirkulaci kapaliny pak už klasicky přes klimasoustavu vozidla.
Jak zkontrolovat nezávislé topení?
Právě nezávislé topení bývá u části ojetin nefunkční. Nicméně podle nezávislého odborníka na ojetá auta fungují zhruba tři ze čtyř. Problém bývá v letním období s kontrolou funkce zařízení. Auto musí být samozřejmě úplně studené, což je druhá část problému. Někteří bazaristé rádi motor trochu ohřejí, pokud mají nahlášeno, že se někdo dojede na vozidlo podívat.
Jedinou šancí na kontrolu je topení lokalizovat, zapnout a pak poslouchat. Měl by být slyšet ventilátor a čerpadlo, které dávkuje palivo, někdy bývá slyšet i samotné spalování jako takové tiché šumění. Z výfuku samozřejmě půjdou horké spaliny.
Samostatný topný element
Nepleťte si nezávislé topení s odporovým vodičem, který automobilky instalují jako součást vytápěcí soustavy vozidla. To je čistě elektrická záležitost, která odebírá proud z baterie a výkonem třeba 1 kW pomáhá rychleji ohřát interiér. Funguje to velmi jednoduše – do cesty vzduchu putujícího topením se postaví rozžhavená topná spirála. Auta většinou tuto funkci zapínají sama a jen dočasně, a to z důvodu vysokého odběru. Například u Škody Rapid to však funguje skvěle. Už po pár stovkách metrů jde z výdechů teplý vzduch.
Zdroj médií: Depositphotos.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Poraďte se s námi při koupi ojetého vozu, jsme odborníci na slovo vzatí. Auto před koupí profesionálně zkontrolujeme a také Vám rádi pomůžeme s výběrem konkrétního modelu. Využijte našich služeb a přidejte se ke stovkám spokojených zákazníků.